Frans Rosink schreef op 29-07-10 21:15
Is al bekend hoelang dit duurt als je geen wegenbelasting hoeft te betalen.
George de Haan schreef op 30-07-10 10:40
Totdat het Ministerie van Financien constateert dat de geraamde opbrengst aan BPM en wegenbelasting niet wordt gehaald. Dan is het rap gedaan met de3ze korting!
Robin (beheerder) schreef op 30-07-10 11:28
Wij hebben contact opgenomen met de belastingdienst, George de Haan heeft inderdaad gelijk. Het is een tijdloze regeling, maar als de regering ziet er te weinig inkomsten zijn, zal de regeling veranderd worden, maar voorlopig is hier nog geen sprake van. Het artikel is aangepast.
dick berends schreef op 31-07-10 09:51
Vanochtend (31-7) stond er een bericht op teletekst dat het volgend jaar wel een gedaan kon zijn met vrijsteling wegens het ongekende succes van milieuvriendelijke auto's.
Twan schreef op 01-08-10 13:09
Typisch Nederlandse regering. Het gaat ons niet om geld. We willen graag dat iedereen aan het milieu denkt. Nu denken een hoop mensen hier aan en dan gaat het toch om het geld. Belofte maakt schuld zou ik zeggen!
PK schreef op 03-08-10 14:08
Wegenbelasting is een belasting voor het gebruik van het wegennet. IEDEREEN met een auto moet dus wegenbelasting betalen ! ! ! !
Sjaan schreef op 04-08-10 12:30
Wegenbelasting is belasting voor aantasting van het milieu. Daarnaast moest de autoverkoop gestimuleerd in de kredietcrisis.
H.C.J. van der Wal schreef op 11-08-10 09:19
Is dit wettelijk wel toegestaan? Ik vind het maar een vreemde regeling. Je betaald toch voor het gebruik van de weg en niet voor de lucht.
NF schreef op 13-08-10 09:15
Deze regeling slaat nergens op. Het zijn nu juist de meer kapitaalkrachtige mensen die een nieuwe auto kunnen aanschaffen. Andere betalen voor het gerbuik terwijl deze mensen gratis gebruik kunnen maken van het "dure" wegennet. BPM m.i. ok maar wel betalen voor gebruik wegennet.
P.T. schreef op 18-08-10 23:45
Helemaal afschaffen en doorberekenen in de brandstofprijs. Wie veel rijdt betaalt ook meer.
marco.c schreef op 23-08-10 23:18
als je electrisch rijdt, valt er niet veel door te berekenen in de brandstof prijs toch?
als je een hele zware auto hebt die de weg zwaar belast maar de bestuurder heel zuinig rijd, verbruik je minder en klopt er weer niets van het eerlijkheids gehalte..
dan heb je nog rekening rijden, ook vermoeiend allemaal..
ik denk dat je net als de (veel te dure)verplichte ziektekosten verzekering (ook al ben je nooit ziek) ook iedereen mee kunt laten betalen aan het wegennet.(ook al rijd je nooit)
ik denk dat je bepaalde zaken (waaronder infrastructuur) gewoon moet hebben in een samenleving zoals de onze....maar niet te duur graag, en DAAR moeten ze nou eens op bezuinigen...
maar je, bezuinigen betekent in den haag altijd dat de koopkracht aangetast wordt i.p.v. de verspilling te verminderen..
tuut tuut tuut de groetjes van Marco
B van Essen schreef op 06-09-10 06:19
Als een auto 8 jaar oud is [een diesel] en onder de 95 gram per km scoord, kom ik dan ook in aanmerking voor de vrijstelling
Robin (beheerder) schreef op 07-09-10 09:33
Beste B van Essen,
Zover wat wij weten komt u dan ook in aanmerking voor vrijstelling. Wij raden u aan met de belastingtelefoon te bellen voor meer informatie en misschien kunt u onterecht betaalde motorrijtuigenbelasting nog terugvragen.
jan elkhuizen schreef op 13-09-10 23:00
Hoi B van Essen,
Zover ik weet kwamen maar 2 oudere diesels in aanmerking voor de regeling, de vw Lupo en de Audi A2 beiden met de 1.2 TDI.
bij de lupo was echt alles uit de kast(auto) gehaald om dit te bereiken terwijl de audi best wel luxe was...
helaas toch wat te klein voor het hele gezin, vandaar dat mijn audi A2 in verkoop gaat.....
indien iemand intresse heeft:
[edit: emailadres voor uw eigen veiligheid (spam etc.) verwijderd]
gr jan
Peter schreef op 16-09-10 16:09
als ik een BPM belastingvrij auto
koop in Buitenland moet ik toch BPM betalen bij invoeren in Nederland?
HarryD schreef op 28-09-10 21:37
Neen,ik heb een Aygo geïmporteerd van een particulier in België. Ik betaalde €100 aan de RDW voor de controle van het chassis nummer en het coformiteitscertificaat. Leverde de formulieren in bij de belastingdienst en kreeg binnen 4 dagen het kentekenbewijs zonder kosten binnen en behoef geen wegenbelasting te betalen.
audidriver schreef op 05-11-10 19:20
hallo ik heb een audi van 1987 wordt deze nog belasting vrij ? De geruchten gaan dat alleen nog een auto van 1986 nog belasting vrij wordt
Koen schreef op 14-11-10 18:55
audicriver, ik weet dat volgens de huidige wetgeving jouw Audi helaas nooit meer belastingvrij wordt. Auto's die t/m 1986 op kenteken zijn gezet, zijn of worden wel belastingvrij.
Koen schreef op 14-11-10 18:59
Hallo, ik ben er niet gerust op dat het belastingvrije blijft, aangezien zowel de VVD als de PVV tegen het belastingvrije rijden zijn. En beide partijen zitten in de regering, hoewel de PVV niet direct. Stel dat het belastingvrije rijden wordt teruggedraaid hoe zouden ze dat dan doen? Gaan ze dat voor iedereen invoeren of alleen voor nieuwe aankopen? Wat doen ze met de BPM? En wat met klassieke auto's?
jws van Beers schreef op 28-11-10 13:05
Heeft iemand enig idee hoe dit werkt als je een (in principe) belastingvrije auto uit het buitenland haalt, maar die is voorzien van een LPG installatie (Onderzoek van TNO -in opdracht van onze regering) heeft aangetoond dat LPG gemiddeld een 9% lagere CO2 uitstoot geeft.
Dan is de (op benzine al schoon genoeg voor de belastingvrijstelling) zijnde auto dus nog schoner.
Rondo-Aanhangwagens schreef op 29-11-10 09:25
Vrijstelling voor personenauto\'s van 25 jaar en ouder
Personenauto\'s van 25 jaar en ouder zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. Als u een personenauto hebt gekocht die ouder is dan 25 jaar, krijgt u van ons automatisch bericht van deze vrijstelling. Als u niet automatisch bericht krijgt, terwijl u denkt dat u in aanmerking komt voor deze vrijstelling, moet u een verzoek bij de Belastingdienst/Centrale administratie indienen waarin u aantoont dat de personenauto inderdaad 25 jaar of ouder is. U kunt hiervoor het (buitenlandse) kentekenbewijs, een keuringsrapport of een ander bewijsstuk gebruiken.
In verband met de toegenomen rijwaardigheid van moderne personenauto\'s, zijn er steeds meer oudere personenauto\'s die - op reguliere basis - van de weg gebruikmaken. Daarom wordt deze vrijstelling per 31 december 2011 bevroren. Dat betekent dat personenauto\'s die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen. Personenauto\'s die op 31 december 2011 jonger zijn dan 25 jaar, kunnen geen gebruik meer maken van deze vrijstelling.
Rondo-Aanhangwagens schreef op 29-11-10 09:25
Vrijstelling voor personenauto\'s van 25 jaar en ouder
Personenauto\'s van 25 jaar en ouder zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. Als u een personenauto hebt gekocht die ouder is dan 25 jaar, krijgt u van ons automatisch bericht van deze vrijstelling. Als u niet automatisch bericht krijgt, terwijl u denkt dat u in aanmerking komt voor deze vrijstelling, moet u een verzoek bij de Belastingdienst/Centrale administratie indienen waarin u aantoont dat de personenauto inderdaad 25 jaar of ouder is. U kunt hiervoor het (buitenlandse) kentekenbewijs, een keuringsrapport of een ander bewijsstuk gebruiken.
In verband met de toegenomen rijwaardigheid van moderne personenauto\'s, zijn er steeds meer oudere personenauto\'s die - op reguliere basis - van de weg gebruikmaken. Daarom wordt deze vrijstelling per 31 december 2011 bevroren. Dat betekent dat personenauto\'s die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen. Personenauto\'s die op 31 december 2011 jonger zijn dan 25 jaar, kunnen geen gebruik meer maken van deze vrijstelling.
Fred Janssen schreef op 07-12-10 11:07
Inderdaad is de vrijstelling klassieke auto's per 31/12/2011 stopgezet. Dit besluit had te maken met de invoering van de kilometer heffing. Die ging niet door, maar a la kwartje van Kok heeft het vorige kabinet besloten deze stopzetting toch gewoon door te laten gaan. Met toegenomen rijwaardigheid heeft dat niets van doen.
Sohief schreef op 05-01-11 13:22
Wat denkt men van LPG G3 instalatie
Uitstoot is toch bijna O ,maar de prijs van LPG ? terwijl Nederland
een gas produserend land is en niet
tevergeten de weg.belasting dat men
voor G3 auto,s moet betalen
jet schreef op 10-01-11 11:26
Ben het helemaal eens met Sohief.
Ik rij al jaren op LPG en betaal me blauw aan wegenbelasting, geef bijna geen co2 uitstoot, en de lpg wordt alleen maar duurder.
Kan iemand dit verklaren?
K.J. Vermeer schreef op 14-01-11 13:15
Ik zie iedereen praten over WEGENBELASTING. Dat bestaat allang niet meer. Heeft U een auto op UW naam, dan moet U betalen. Houderschapsbelasting. Heeft niets met de wegen te maken meer, maar puur het bezit van de auto. OOK als deze GEEN gebruik maakt van de weg dient U het te betalen. Dus vrijstelling vanwege de lage uitstoot? Prima. Zo stimuleer je mensen om zuinig met het milieu om te springen. Handhaven die regeling
P.B. Verjans schreef op 02-02-11 02:25
Is gewoon diefstal van de hardwerkende burger.
M.Wieland schreef op 10-02-11 22:37
Ik rijd ook al een paar jaar op lpg,
bij aanschaf in laten bouwen.
Goed voor het milieu toch.
Maar wie op lpg rijdt, wordt gestraft.
Zoals al werd gezegd , veel te hoge wegenbelasting en de literprijs is ook al niet aantrekkelijk meer.
Wil lpg nog uit kunnen, moet je zoveel mogelijk kilometers rijden,
wat weer niet goed is voor het milieu.
Dat ongeregeld in de regering is
helemaal niet begaan met het milieu.
richard schreef op 04-03-11 17:24
ja Sjaan jij snapt het.
NOT
J_co schreef op 21-03-11 21:33
Ik wil misschien een Polo blue motion aanschaffen want die zijn wegenbelastingvrij en bpmvrij maar als je op de volkswagensite kijkt komt er gewoon bpm bij of krijg je dat nog terug van de overheid of zo?
janneman schreef op 28-03-11 14:49
ga op de fiets dat is gezond
en schoon voor het milieu
k.vd meulen schreef op 02-04-11 18:05
ik heb een Hyundai i10 1.2 besteld
automaat is er misschien iemand
die weet of deze ook wegenbelasting vrij is.ik kan het nergens vinden
Pijl schreef op 26-05-11 22:18
Er worden nogal wat fouten gemaakt als het gaat om de houderschapsbelasting (ja ja, ze weten zelfs bij de belastingdienst eigenlijk al niet meer hoe die belasting heet) Als het om oldtimers gaat dan zijn, of worden, alleen nog auto's met een eerste ingebruiknamedatum tot eind 1986 houderschapsbelastingvrij.
Nooit zullen we in Nederland een effectieve en rechtvaardige autobelastingen meemaken om de simpele reden dat onze overheid belastingverslaafd is. Een kenmerk van een verslaafde is dat deze steeds meer wil hebben. Daarom hebben ze ook de houderschapsbelasting verzonnen tesamen met de onbeschofte flauwekul van een schorsing die automatisch verloopt. Dat is een simpele kansberekeningsommetje waarbij mensen vergeten de schorsing (jaja, weer betalen) te verlengen en weer aangeslagen worden voor de belasting. Ook worden er jaarlijks ca 400.000 auto;s tenaam gesteld waarbij je al voor de houderschapsbelasting wordt aangeslagen voordat je het kenteken in de brievenbus hebt. Dat is gemiddeld een week. Bij 400.000 auto's betekent dat voor ca 80.000 auto's een jaar houderschapsbelasting ten onrechte betaald.
Pijl schreef op 26-05-11 22:19
Er worden nogal wat fouten gemaakt als het gaat om de houderschapsbelasting (ja ja, ze weten zelfs bij de belastingdienst eigenlijk al niet meer hoe die belasting heet) Als het om oldtimers gaat dan zijn, of worden, alleen nog auto's met een eerste ingebruiknamedatum tot eind 1986 houderschapsbelastingvrij.
Nooit zullen we in Nederland een effectieve en rechtvaardige autobelastingen meemaken om de simpele reden dat onze overheid belastingverslaafd is. Een kenmerk van een verslaafde is dat deze steeds meer wil hebben. Daarom hebben ze ook de houderschapsbelasting verzonnen tesamen met de onbeschofte flauwekul van een schorsing die automatisch verloopt. Dat is een simpele kansberekeningsommetje waarbij mensen vergeten de schorsing (jaja, weer betalen) te verlengen en weer aangeslagen worden voor de belasting. Ook worden er jaarlijks ca 400.000 auto;s tenaam gesteld waarbij je al voor de houderschapsbelasting wordt aangeslagen voordat je het kenteken in de brievenbus hebt. Dat is gemiddeld een week. Bij 400.000 auto's betekent dat voor ca 80.000 auto's een jaar houderschapsbelasting ten onrechte betaald.
Pijl schreef op 26-05-11 22:31
Het is fout te denken dat, zoals hier boven beschreven, de overheid "graag wil dat het milieu zo min mogelijk belast wordt. Het liefst zelfs helemaal niet" Onze overheid is niet half zo vooruitstrevend als ze ons wil doen denken. Op nagenoeg alle milieufronten loopt Nederland alles behalve voorop. Onze overheid heeft diverse agenda's en de belangrijkste is de financiële agenda. Laat je niets wijsmaken. Bovendien, alleen al de term "milieuvriendelijke auto" is een verkeerde term. Een milieuvriendelijke auto bestaat niet. Wanneer een persoon in plaats van 3 slechts 2 emmers gif uit het raam gooit kun je deze persoon moeilijk milieuvriendelijk noemen.
H.Eshuis schreef op 19-07-11 14:46
Ik heb onlangs begrepen uit een publicatie van het RDW, dat per 1 jan 2012 het belastingvrij rijden van auto's ouder dan 25 jaar, vervalt! Auto's met een afgegeven kenteken van voor die datum vallen nog wel onder de belastingvrije regeling! Alle auto's die na die datum 25 jaar oud worden, vallen buiten die regeling! Heb ik dit zo goed geinterpreteerd??
H.Eshuis schreef op 19-07-11 14:48
Ik heb onlangs begrepen uit een publicatie van het RDW, dat per 1 jan 2012 het belastingvrij rijden van auto's ouder dan 25 jaar, vervalt! Auto's met een afgegeven kenteken van voor die datum vallen nog wel onder de belastingvrije regeling! Alle auto's die na die datum 25 jaar oud worden, vallen buiten die regeling! Heb ik dit zo goed geinterpreteerd??
H.Eshuis schreef op 19-07-11 14:50
Ik heb onlangs begrepen uit een publicatie van het RDW, dat per 1 jan 2012 het belastingvrij rijden van auto's ouder dan 25 jaar, vervalt! Auto's met een afgegeven kenteken van voor die datum vallen nog wel onder de belastingvrije regeling! Alle auto's die na die datum 25 jaar oud worden, vallen buiten die regeling! Heb ik dit zo goed geinterpreteerd??
H.Eshuis schreef op 19-07-11 14:50
Ik heb onlangs begrepen uit een publicatie van het RDW, dat per 1 jan 2012 het belastingvrij rijden van auto's ouder dan 25 jaar, vervalt! Auto's met een afgegeven kenteken van voor die datum vallen nog wel onder de belastingvrije regeling! Alle auto's die na die datum 25 jaar oud worden, vallen buiten die regeling! Heb ik dit zo goed geinterpreteerd??
H.Eshuis schreef op 19-07-11 14:51
Ik heb onlangs begrepen uit een publicatie van het RDW, dat per 1 jan 2012 het belastingvrij rijden van auto's ouder dan 25 jaar, vervalt! Auto's met een afgegeven kenteken van voor die datum vallen nog wel onder de belastingvrije regeling! Alle auto's die na die datum 25 jaar oud worden, vallen buiten die regeling! Heb ik dit zo goed geinterpreteerd??
H.Eshuis schreef op 19-07-11 14:53
Sorry, vergat de goede datum te vermelden: 1 jan 1988! Voor die datum wel belastingvrij, na die datum niet..........!!!
Liesbeth schreef op 24-07-11 17:38
wat als je nu een auto koopt vrij van wegenbelasting en de regering draait de regeling terug? blijven de huidige gebruikers dan buiten schot?
Dhr. D.O.M schreef op 04-08-11 04:01
De Regering, de regering, regeert over onze huidige en toekomstige gebruik van vervoersmiddelen, waneer en wat ze gaan dicteren met hun macht om verandering door te voeren zal voor de burger toch een raadsel blijven, want waarom zou je mensen op de hoogte brengen van dingen waar ze toch geen zeggenschap over hebben?
O wat zijn we toch vrij en blij
verafschuwende groeten van
de droevige hypocriet
Dhr, D, O, Meegaandemassamens,
Leo schreef op 07-08-11 01:13
Het draait allemaal alleen maar om Geld en nog eens Geld!!!
Dikkoppen die hun zakken vullen.
Zoveel mogelijk plankjes op wielen produceren en aan de man brengen.
Het milieu is al verpest en niet meer te redden door zuinige wegenbelastingvrije wagentjes op de weg te zetten.
Alle autootjes de wereld uit en weer met de paardenkar.
Linssen schreef op 21-08-11 12:19
alles olditmers met een bouwjaar van 01-1987 word NIET meer belastingvrij. dus 12-1986 wel 01-1987 niet meer.
Kop dus geen 1988'er want dan komt het niet goed.
witman schreef op 23-09-11 09:30
Als ik het allemaal goed begrijp,wanneer ik een buitenlandse auto koop die al op nl kenteken staat en bijv van 1986 is, dan blijft deze wegenbel vrij!! of halen ze het bij deze auto`s er af en bij originele nl gekentekende auto`s niet(oltimers tot 1986)
cees weijers schreef op 23-09-11 11:56
Voorbeeld bezwaarschrift
Bezwaarschrift tegen beslissing d.d. ……, kenmerk …….., kenteken (kopie beslissing bijvoegen).
Geachte inspectie,
Onlangs heeft de belastingdienst een “beleidswijziging” afgekondigd die inhoudt dat mijn personenauto, met bovengenoemd kenteken, weliswaar in 2011 vanwege het bereiken van de leeftijd van 25 jaar mag gaan genieten van vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB), maar dat deze vrijstelling per 01-01-2012 weer vervalt.
De website van de belastingdienst vermeldt hierover het volgende:
• de huidige regeling vrijstelling MRB voor personenauto´s van 25 jaar en ouder vervalt op 01-01-2012;
• in plaats daarvan komt een nieuwe regeling vrijstelling MRB, die niet langer geldt voor personenauto´s van 25 jaar of ouder, maar uitsluitend voor personenauto´s die vòòr 1 januari 1987 in gebruik zijn genomen;
• de datum 1e toelating zal daarbij bepalend zijn;
• het bouwjaar of ouderdom van het voertuig spelen bij de beoordeling straks geen rol;
• een onder de huidige regeling afgegeven vrijstelling kan in de nieuwe regeling worden ingetrokken.
Op basis van deze “beleidswijziging” heeft de belastingdienst aangekondigd dat het op ………toegekende recht op vrijstelling MRB ingaande per 01 januari 2012 vervalt.
Ik aanvaard uw beschikking om mij ingaande per …… 2011 vrijstelling MBR te verlenen, maar maak bezwaar tegen uw beschikking, waarin dit toegekende recht op vrijstelling MRB ingaande per 01 januari 2012 wordt ingetrokken.
Motivering bezwaarschrift
De gewijzigde wetstekst in artikel 72 van de wet op de motorrijtuigenbelasting, waarin de vrijstelling van belasting voor oldtimers wordt geregeld, is gebaseerd op een amendement van kamerlid Cramer c.s. dat door de 2e en 1e kamer is aangenomen in het jaar 2008 (kamerstuk 31 704, nr. 70). De gewijzigde wetstekst gaat in per 01 januari 2012 en beperkt de vrijstelling MBR ingaande per 01 januari 2012 tot voertuigen “die voor het eerst in gebruik zijn genomen vòòr 01 januari 1987”. Het criterium “datum eerste toelating” (in het vervolg: DET) wordt in het amendement en in de daarop gebaseerde gewijzigde wetstekst in art. 72 in het geheel niet vermeld.
De belastingdienst zal daarom moeten aantonen dat de wetgever in 2008 DET bedoeld heeft, terwijl in de wet en in het amendement niet DET, maar ´datum eerste ingebruikname´, werd neergeschreven.
De regelgeving omtrent DET is omstreeks 2009 gewijzigd. Om te begrijpen wat de wetgever in 2008 heeft bedoeld met ´datum eerste ingebruikname´ kan daarom de belastingdienst niet verwijzen naar omstreeks 2009 in de regelgeving aangepaste definities, want deze in 2009 (of later) gewijzigde regelgeving kon de wetgever in 2008 uiteraard nog niet kennen.
De belastingdienst moet daarentegen de in 2008 geldende regelgeving in ogenschouw nemen. In 2008 gold de Regeling vaststelling datum eerste toelating van voertuigen (geldend tussen 01 juli 1997 en 01 mei 2009).
Deze regeling beschrijft in art. 8 (voertuig eerder in gebruik genomen dan toegelaten) de mogelijkheid dat een voertuig voorafgaand aan de toelating in gebruik werd genomen: “indien een voertuig in gebruik is genomen reeds voor het tot het verkeer op de weg is toegelaten, wordt de datum van eerste toelating vastgesteld op de datum van fabricage of het modeljaar”.
Dit wetende, is het volstrekt onlogisch, dat de wetgever in 2008 DET bedoeld heeft, maar in plaats daarvan een omschrijving koos, die in de wet en regelgeving van 2008 niet met DET gelijk werd gesteld.
De eerst aangewezen, meest rechtstreekse, bron om te kunnen bepalen wat de wetgever in 2008 bedoeld heeft met ´datum eerste ingebruikname, is de toelichting op het amendement (in het vervolg: de toelichting). Deze toelichting maakt van het amendement onlosmakelijk deel uit.
Welnu, de toelichting spreekt uitsluitend over voertuigen van 25 jaar of ouder en rept met geen woord over DET. Mocht de wetgever in 2008 beoogd hebben om DET in de wet op te nemen, waarom is dit dan niet gebeurd ? Het meest eenvoudige bewijs voor de stelling van de belastingdienst dat de wetgever DET bedoeld heeft, zou zijn indien de wetgever dit in de wet zou hebben neergeschreven, hetgeen dus niet het geval is.
Zoals gezegd, spreekt de toelichting uitsluitend over voertuigen van “25 jaar of ouder” en over “voertuigen ouder dan 25 jaar”. Hiermee wordt in het amendement Cramer c.s “datum eerste ingebruikname” gelijkgesteld aan de “ouderdom van het voertuig”, gelijk het huidige artikel 72 wet motorrijtuigenbelasting dit begrip hanteert.
Dit is overigens in overeenstemming met artikel 8 in de regeling DET uit 2008, waarin DET wordt gelijkgesteld met datum van fabricage (ouderdom) van het voertuig, zodra een voertuig eerder in gebruik is genomen, dan toegelaten.
Ook in de reactie van staatssecretaris De Jager, kamerstuk 31 704, nr. 72, die het amendement van Cramer c.s. overigens heeft ontraden, wordt gesproken over “voertuigen van 25 jaar en ouder” en niet over voertuigen die “25 jaar geleden voor het eerst zijn toegelaten”.
Maar er is meer. Terwijl de belastingdienst spreekt van het vervallen van de vrijstelling voor personenauto´s van 25 jaar en ouder per 1 januari 2012, stelt de toelichting daarentegen dat de regeling wordt “bevroren”. De toelichting vervolgt : “Dit wil zeggen dat de voertuigen die 25 jaar of ouder zijn op 31 december 2011 onder de vrijstelling blijven vallen” Met andere woorden: voertuigen die in 2011 of eerder zijn vrijgesteld, omdat deze op 31 december 2011, of eerder, 25 jaar zijn geworden, behouden deze vrijstelling na de wetswijziging van 01 januari 2012.
Uit de toelichting blijkt zonder enige twijfel dat de wetgever niet beoogt om eerder verleende vrijstellingen weer in te trekken. De wetgever beoogt evenmin, zo blijkt uit de toelichting, om de huidige vrijstellingsregeling te vervangen door een nieuwe regeling. De huidige regeling wordt “bevroren”, niet ingetrokken.
Uit de toelichting blijkt nergens dat de wetgever begripsomschrijvingen in de regelgeving wijzigt of dat de criteria “productiedatum”, “datum van fabricage”,”modeljaar”of “ouderdom” worden gewijzigd in “datum eerste toelating”. Laat staan dat wordt beargumenteerd waarom dit wenselijk zou zijn. Integendeel, de wetgever geeft in de toelichting aan dat de huidige regeling, waarin wordt uitgegaan van de ouderdom (fabricage datum) van het voertuig, wordt bevroren. In ongewijzigde vorm, derhalve.
Tenslotte stelt eveneens De Miljoenennota 2012 dat de vrijstelling van MRB blijft gelden voor motorrijtuigen die vòòr 1 januari 2012 ouder dan 25 jaar zijn geworden.
De Miljoenennota stelt: “voor motorrijtuigen van 25 jaar en ouder wordt vrijstelling van motorrijtuigenbelasting verleend”, met uitzondering van auto´s “die na 1 januari 2012 ouder worden dan 25 jaar” (pagina 210).
Conclusie
Het criterium “datum eerste toelating (DET)”wordt niet vermeld in de gewijzigde wetstekst.
De afgekondigde “beleidswijziging” waarin op initiatief van de belastingdienst het criterium “productiedatum” en “leeftijd” wordt vervangen door “datum eerste toelating” is bovendien geenszins door de wetgever beoogd, stemt niet overeen met de toelichting en is strijdig met de intenties van de wetgever. De door de wetgever afgekondigde aanpassing van de wet wordt door de belastingdienst op onjuiste wijze geïnterpreteerd. De “beleidswijziging” kan daarom geen stand houden.
De toelichting op de aangenomen wetswijziging is duidelijk: De regeling wordt bevroren. Dit wil zeggen dat voertuigen die uiterlijk op 31 december 2011 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen.
Daaraan dient de belastingdienst, als uitvoerder van deze wetswijziging, zich te houden.
Gevraagde beslissing
Bepleit wordt dat de afgekondigde “beleidswijziging” wordt ingetrokken en dat op deze beleidswijziging gebaseerde beschikkingen, die eerder toegekende rechten op vrijstelling MRB ingaande per 01 januari 2012 weer doen vervallen, zoals de beschikking waartegen ik bezwaar maak, eveneens worden ingetrokken.
Harry schreef op 09-10-11 20:06
mijn auto nu 16 in mijn bezit heeft een tenaamstelling van 02-02-1987. echter na opvragen van de voertuig gegevens op vin nr blijkt productie datum 27-10-1986 te zijn.
welke datum is nu rechts geldig?
ik was van plan mijn hobby auto weer hobby matig te gaan rijden ongeveer 750 km per jaar.
zou er kans zijn dat de het bouwjaar van fabrikant de richtlijn is .? heeft hier iemand ervaring mee?
Youpy schreef op 17-10-11 12:28
Harry,
Datum eerste tenaamstelling telt.
Dus alleen auto's met een eerste tenaamstelling van vóór 1-1-1987 worden belastingvrij en dat blijft voor lopig zo.
Youpy schreef op 17-10-11 12:28
Harry,
Datum eerste tenaamstelling telt.
Dus alleen auto's met een eerste tenaamstelling van vóór 1-1-1987 worden belastingvrij en dat blijft voor lopig zo.
Kokopelli schreef op 08-11-11 16:26
Ik begrijp niet goed waarom in 2006 grijstekenrijders door Brinkhorst werden uitgemaakt voor fraudeurs, terwijl men zich aan de wet hield en houdt, en oldtimers gratis over onze wegen mogen stinken. Kritiek is altijd makkelijk te geven, maar in Nederland spelen op belastinggebied toch rare en scheve zaken.
leo schreef op 14-11-11 16:08
een elektrische auto wordt het ook niet,leuk dat je 100 of 150 km elektrisch kunt rijden,maar als de accucel leeg is zal de stekker toch in het stopkontakt moeten.En je raad het al,de elektriek komt van de voor het overgrote deel van de kolen gestookte centrales,dus des te meer auto,s elektrisch rijden,des te meer de centrale kolen verstookt,hoezoo minder uitstoot?,en dan spreken we nog niet over de vervanging van de accucel welke millieutechnisch afgevoerd moet worden na een jaar of zeven.Vervangingskosten,zeg het maar tussen de 3 en 6000,-euro,niet de beste oplossing lijkt mij zo.Het ei van columbus op autogebied moet nog uitgevonden worden.
Ronald Simons schreef op 16-11-11 15:06
Welkom in de wereld van Robin Hood.
De regering vanNederland is de koning in dit verhaal en de Robin Hoods zitten achter tralies en de rest zijn de pineut..
Elk verdiende dubbeltje moet men inleveren en iets Gratis krijgen is slechts een lekkermakertje daarna krijg je de rekening..
De regering heeft geld nodig snap dat nou eens... Voor hun zakken en de zakken van de grote bazen te vullen, net als bij je eigen baas. Dus de electrische auto gaat mee betalen..
Andre schreef op 26-11-11 12:59
Inderdaad, hetgeen Leo schrijft op 14-11-11 is helemaal waar, Dat zeg ik ook al zo lang. En nog iets stel heel NL gaat morgen elektrisch rijden, wedden dat er dan binnen no-time een belastingregeling komt voor die zgn (want dat zijn ze niet) milieuvriendelijk automobielen.
Maar goed het zal mij allemaal jeuken, het zal mijn tijd wel duren op deze aardkloot. Naar de kloten gaan we toch. En voor nageslacht hebben mijn vrouw en ik niet gezorgd dus die zorg hebben we ook niet.
frankbuse schreef op 15-12-11 20:27
Leo je uitstootverhaal raakt kant nog wal
Wat zou nou beter voor het milieu zijn :
Als iedereen gebruik maakt van 1 geoptimaliseerde kerncentrale als krachtbron voor hun voertuig?
Of dat iedereen zijn eigen uistoot veroorzaakt met de huidige diesels/benzines.
Selim schreef op 02-01-12 15:33
Frankbuse, het is een leuk idee van je. Alleen in Nederland hebben wij op dit moment absoluut geen optimale kerncentrale. Geen enkele kerncentrale kan op dit moment de elektrische last dragen van ruim 7 miljoen auto\'s. En u mag raden wat er gebeurt, mocht er wel 1 optimale kerncentrale gebouwd worden. Dan moeten we er flink voor betalen. Tevens weet niemand nog of het daadwerkelijk milieuvriendelijker is, om 1 optimale kerncentrale te gebruiken om alle auto\'s in NL te voorzien van elektriciteit. Want uiteindelijk dienen alle batterijcellen/accus vervangen te worden. Dus ook dit kost geld en zorgt voor vervuiling. Daarom vind ik dat Leo wel een goed punt heeft betreffende dure batterij/accu vervanging en milieuvervuiling die een centrale alsnog bezorgt. Tevens zal Leo gelijk hebben dat men een hele hoge rekening moet gaan betalen bij vervanging van een cel/accu. Want als bijv. mijn sportwagen ongeveer dezelfde prestaties moet blijven houden wanneer deze op elektriciteit gaat rijden. Wat voor een accu moet daar dan in? En hoeveel zal dat kosten? Om zoveel kracht te kunnen produceren om bijv. 300 km per uur te kunnen rijden, moet er een mega krachtige accu in. Die natuurlijk peper duur zal worden.
Conclusie, uw idee is naar mijn mening ook niet de oplossing.
p.metzen schreef op 03-01-12 12:09
hallo ik heb een vraagje als ik nu een 25jaar onde auto koop blijf hij nu nog belastingvrij of niet in2012 of moet ik nu betalen groetjes daar he
marmita schreef op 04-02-12 21:13
ik vind ze moeten het zoals duitsland doen, daar word de belasting alleen naar uitstoot berekend en niet naar de gewicht van de auto. daar betaal je voor een groot auto ca 500 euro per jaar, en hier is het 500 per kwartal. wat grappig zeg. mensen met modal inkommen kunnen geen goede auto kopen. het meest niet als je kinderen heb en afhankelijk bent
mino schreef op 11-02-12 12:39
de benzine een kwartje opmhoog en alle belasting eraf.
dan betaal je toch per afgelegde km's?
een auto met een grote motor zuipt meer dus die drink dan ook meer.
misschien is dat de oplossing.
in ieder geval, iedereen is lekker gemaakt met een belastingvrije auto, inclusief ik. en inderdaad in 2014 zijn we weer bedankt en vallen de blauwe brieven weer op de mat.
mino schreef op 11-02-12 12:40
de benzine een kwartje opmhoog en alle belasting eraf.
dan betaal je toch per afgelegde km's?
een auto met een grote motor zuipt meer dus die drink dan ook meer.
misschien is dat de oplossing.
in ieder geval, iedereen is lekker gemaakt met een belastingvrije auto, inclusief ik. en inderdaad in 2014 zijn we weer bedankt en vallen de blauwe brieven weer op de mat.
john schreef op 16-02-12 11:42
als ik nu een belastingvrije auto koop (25 jaar oud) en het is mijn 1e auto is hij dan ook wegenbelasting vrij of moet het je 2e auto zijn
coes schreef op 22-02-12 01:17
ik woon in duitsland ik heb een ford transit diesel 9 personen ik per jaar € 335 waarom kan het wel in duitslan maar niet in nederland dat snap ik niet
sam schreef op 07-03-12 20:17
Helloo,
Ik ben van plan om een Bmw e30 318i coupe type 1 is die wegbelastingvrij?want ik wil hem graag kopen als het zo is van weeg dat ik student ben en kan niet zoveel aan andere koste autos betalen...dank u alvast
Hans schreef op 31-03-12 01:01
Hallo geachte aanwezigen...
Het zijn toch weer die financiele grijpklauwtjes die het toch weer proberen om zoveel mogelijk geld uit onze zak te kloppen als we maar slechts 3 zomermaanden met ons simpel cabriotje willen gaan rijden en dit is zo tussen de 300 a 400 km in de 3 zomermaanden.
Toen we het cabriotje kochten hebben we hem aan het einde van de zomermaanden uit de wegenbelasting gedaan (geschorst), Vervolgens kregen we nog een naheffing van eur. 119.- en enkele weken erna hadden ze nog niet genoeg binnen gehaald want wij moesten nog eur. 19.- nabetalen met wat geteut op papier, dus eur.138.- en het schorsingsgeld op het postkantoor nog er niet bijgerekend. Wil je met je knuffeltje wat gaan rijden
dan moet je eerst onnodig wegenbelasting gaan betalen omdat je niet met je autotje wilt gaan rijden en je moet dus van voren af beginnen met betalen van wegenbelasting wil je ontkomen aan die eur.138.- plus de rest. Het grote verschil is dat als je de huur van je huis opzegd dan heb je geen enkel probleem en het kost ook nog niets en zo zijn er nog heeeeel veel dingen groter van omvang zijn zoals de huur van je huis opzeggen en hier hebben we het slechts over een autotje en een stukje wegdek wat maar slecht 3 maanden gebruikt wordt.
Het is vreemd dat als je een auto in de wegenbelasting doet, het niets kost, waar ze toch ook administratie werkzaamheden moeten doen. Doe je je auto uit de wegen belasting dan moet je ervoor boeten
en het lijkt mij voor hun een gevoel van een soort woede/ongenoegen. Zijn wij hier nou aan het teuten of hoe zit dan nou? of zijn ze bij de belasting aan het teuten? Kort gezegd vindt
ik het een zielig gedoe.
Laatst stond ik achter een auto en we moesten wachten voor een stoplicht. Wat dachten jullie wat de jongen onder aan zijn kentekenplaat heeft laten plaatsen?
Er stond op: "Steel niet, want de overheid duld geen konkurentie"
Aankomende zomer blijft de cabrio
mooi binnen staan want ik gun ze die uitbuiting echt niet....sorry.
Financieel kunnen we dat ook niet trekken.
Wij wensen een ieder veel sterkte toe.
H. Gies Broesterhuizen schreef op 02-04-12 16:52
Ik wil graag iets weten. Wie draait nu op voor de verminderde belasting inkomsten?
Hans schreef op 04-04-12 08:40
Hoe zou u zelf reageren als u dit overkomt. Steld u deze vraag dan ook aan u zelf? Zijn wij de enige
of zijn er meerdere mensen die uitgebuit worden? Het is u toch ook bekent dat ze wat auto's van de weg willen hebben en met de fiets verder gaan. In ons geval doen wij mee met de vermindering van de schadelijke uitstoot.
Dit moet toch wel bejubeld worden.
Sonderegger schreef op 04-04-12 11:40
Stelt U zich eens voor! U leeft in een wereld waar U geen rekening dient te houden met de realiteit en geen verantwoording af te leggen. Welkom in de wereld van de nederlandse regering.
Het is een wereld dat zich bezighoudt met constante veranderingen en altijd achter de feiten aanloopt. Wat men afserveert als beleid valt eigenlijk onder de afdeling \"damage control\".
Om namelijk beleid te voeren moet men werkelijk een idee hebben over hoe het wel moet. Helaas kunnen we rustig stellen dat geen een, van de afgedankte tweede hands autoverkopers die zich bij god\'s gratie publieke dienaars mogen noemen enkel en alleen omdat er niemand anders is. Blijkbaar is de toelatingeis; IQ NIET MEER DAN 40; toch niet gunstig.
Beste mensen het mogen duidelijk zijn dat de regering het inzicht en vermogen mist om een midden-lang termijn neer te zetten. Zodoende wordt de burger opgezadeld met regel op regel die nergens voor dienen behalve dat er veels te veel ambtenaren niets aan het doen zijn, met alle respect. Het is duidelijk waar Melkert zijn inspiratie vandaan haalde.
Liever zouden we een zekere vorm van minimalisme toepassen. Waarschijnlijk zou dan een minder wispelturig en bedriegelijke vorm van regering ontstaan.
Tenslotte is de regering voor het volk en niet andersom.
Hans schreef op 04-04-12 22:42
Zeer geachte,....mooi gesproken!
Ja ja, zo is het wel.
Gelukkig zijn benzinepompen etc. geijkt. Maar hoe kunnen we een regering die niet toerekenings vatbaar is met z'n allen ijken?
Ze denken dat ze daar allemaal de wijsheid en de geleerdheid in pacht hebben. Alle Nederlanders zijn al die de genadeloze toegepaste financiele striemen op onze ruggen meer dan spuugzat totdat je er aan bezwijkt en hier zitten ze ook niet mee.
Ze hebben al veel kapot gemaakt met
hun koeien met gouden horens.
De rijkste man ter wereld (Bill Gates MS) heeft in een nederlandse radio uitzendig ernstig gewaarschuwd naar de nederlandse regering om niet de aangekondigde bezuinigingen door te drijven want
dit zal nederland zeer ernstig schaden. Na zijn mededeling gehoord te hebben, heeft Bill Gates
echt wel een uitstekende kijk op nederland en weet goed hoe dit landje in elkaar zit. Hoe kweek je rottigheid en armoede.
Zoals ik al heeft medegedeeld, hebben we zelf ons cabriotje maar belasting vrij gemaakt en hier hoeven we dus niet meer om te smeken. De uitbuiterij heeft meer
teweeg gebracht en dat is: geen benzine kopen bij de pomp, geen inkomsten bij de verzekering, geen kosten van de APK, geen garage onderhouds kosten, geen wasstraat.
Laten we beiden tevreden zijn, want eindelijk zo'n vieze stink auto van de weg en ons cabriotje
lekker belasting vrij en we houden nu weer geld over voor een leuk aantal flessen Champagne bij de
supermarkt vandaan.
Mijn vraag is nog steeds: 'Hoe kunnen we de regering met z'n allen
gaan ijken?
Sonderegger schreef op 05-04-12 12:02
Beste Hans,
De regering heeft maar te luisteren, maar het volk moet wel de teugels opeisen.
Hans schreef op 06-04-12 11:32
Hallo beste Sonderegger...
Wij hebben altijd wel vertrouwen gehad in de toekomst betreft deze tijd waar we nu in leven, maar bedrieging/uitbuiting etc. kunnen niet langer ons vertrouwen in de regering/toekomst nog langer voeden.
Ik ben er van overtuigd dat vele nederlanders het met ons eens zijn, we zien ze hier niet maar ze zijn er wel en kijk maar eens om u heen. Wat betreft de teugels, hebben de nederlanders die toch al strak in handen en hiermee komt het wantrouwen wat de regering heeft in de nederlanders naar voren. Als je een huisje koopt ben je al zo'n 20 a 30 duizend eurotjes kwijt aan gehengel en je heeft hiermee dan alleen nog maar een sleutel voor een onzekere toekomst. ( 1 op de 20 huizen staan te koop in NL. Hengelen hengelen en nog eens hengelen tot het schaamteloze aan toe en zo is het met zeer vele dingen.
Het wantrouwen heeft al de teugels
in handen.
Denkend aan u geachte Sonderegger
halen we nu een champageglas extra
uit de kast en we schenken nu er nog een in.....PROOST!..op de teugels.
Scarlet schreef op 16-04-12 15:36
Beste Lezer,
Koop je als particulier een nieuwe sportieve auto dan moet je BTW plus BMP betalen. Wanneer je gaat tanken in NL stroomt het belasting geld binnen. Rijdt U 10 km te snel? Kachingg kassa! Een moderne diesel is stukke milieu vriendelijker dan een moderne benzine motor. Een diesel motor heeft een beter rendement. Helaas ziet de overheid dit ook. Hoppa BMP verhogen plus de wegenbelasting omhoog. Natuurlijk is diesel tanken ( goedkoper ).
Hoe je het ook bekijkt de auto is de cashcow van de Nederlandse overheid.
Het doet mij verdriet, auto rijden moet leuk blijven dus heb ik vorige week een BMW e30 325I uit 1984 origineel 73.000 km gekocht heerlijk wegenbelasting vrij en een gunstige oldtimer verzekering. De auto zelf ingevoerd uit Italy van de eerste eigenaar mijn opa geweest!
Een mooi statement tegen de Nederlandse overheid. Deze prachtige in nieuw staat verkerende oldtimer heeft nooit moeten werken voor het Hollandse asfalt. Oja... tanken doe ik en België met een dikke middel vinger naar Den Haag.
Ciao-Ciao!!!
Scarlet
Hans schreef op 16-04-12 20:28
Hoi Scarlet...
Zoals u misschien al heeft waar genomen heb ik een 2e champagneglas
uit de kast gehaald. Ik denk dat u ook wel met ons mee het glas wilt heffen en klinkend naar elkaar.
Veel plezier en genoegen toe gewenst met uw oldtimer!
Sacco di divertimento e piacere molto desiderato con tuo oldtimer.
Ciao-Ciao!!
said schreef op 20-05-12 09:41
beste,,ik heb een mercedes van september 1987 is die volgend jaar wel of niet belastingvrij
mvg said
patrick schreef op 21-06-12 19:42
ik een autu kopen van april 1987 wordt deze ook nog belastingvrij
ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen
gr patrick
patrick schreef op 21-06-12 19:47
Door: said op 20-05-12 om 09:41.
ik kan een auto kopen van april 1987 wordt deze ook nog belastingvrij
ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen
gr patrick
Raymond schreef op 20-07-12 21:01
Hallo Patrick,
Een auto van april '87 wordt in april 2013 belastingvrij.
http://plazilla.com/vanaf-welke-leeftijd-is-uw-oldtimer-belastingvrij
M.v.g.
Raymond
alicia schreef op 24-09-12 20:58
waarom betalen wij als Nederlander dan zo veel meer dan andere landen oa Duitsland Belgie Spanje betalen maar gemiddeld 45 euro per jaar ???
Hans schreef op 25-09-12 01:43
Hallo Alicia...
Zoals we allemaal weten leeft de NL regering boven hun stand. De alternatieve energie zoals zonnepanelen etc etc tiert weelderig in de duitse economie en de duitse regering hier niets in tekort komt. Er wordt gezegd dat NL hiervoor te klein is
maar dit is niet het geval. Met het streng zwaaiende wijsvingertje wat uitbeeld met: ''Jullie ZULLEN betalen zoals wij dat willen'' Over een vijandige houding aannemen naar het NL volk en dit schiet toch ook niet op.
We leven in een opgedrongen betuttel modelmaatschappij. De financieele vijandige houding van de NL regering moet toch eens ophouden want dan komt het NL volk toch weer met geld over de brug voor investeringen naar eigen behoefte zoals een oldtimertje kopen en dit voor die enkele kilometers
waar we zo erg veel plezier in hebben.
Er gaat erg veel geld om in de oldtimertjes betreft opknappen en het personeel in garages etc etc. Ik ken een aantal mensen die jaren sleutelen aan hun oldtimertje en er naar toe leven om de eerste kilometertjes er mee gaan rijden wat een bijzondere en geweldige ervaring wordt. Ik denk dat het eindresultaat betreft de voorgenomen wegenbelasting zal tegen vallen. Wat waren toen de oldtimerbezitters ongekent gelukkig en blij toen de heer Ruud Lubbers toen hij zijn funktie neer legde met een menswaardige groet naar een handje vol oldtimer bezitters. NL regering? wat doen jullie ons nu toch weer aan?
Kennen jullie de waarde van een waardig leven dan niet van waardige nederlanders wat dan nog HEEFT bestaan?? Komen jullie toch eens tot jezelf en jullie zullen er voor worden beloond!
Hans schreef op 09-10-12 01:07
Hallo geachte en waardige aanwezigen...
Als je een pakje boter steeld en het komt uit dan heb je al een strafblad.
Als je door het rode licht rijdt en het wordt gezien dan kom je in een groot boek.......nou ja.....regels moet wel ZEER gerespekteerd worden.
Er zijn energiemaatscappijen die de mensen financieel niet 1 poot uittrekken maar 2 want ze kennen geen
gasmeters aflezen die 1 jaar geleden zijn geplaatst en dit gebeurd met een zielig rot smoesje en er zijn ZEER VELE huishoudens waarbij dit gebeurd is.
Er zijn mensen waarbij ze vele kilo watt terug het net in zijn geleverd en er geen ene rot cent er voor terug hebben gekregen. En zo zijn er zeer veel vuiligheid wat is toegestaan in Den Haag. Als je 1 cent verminderd op het termijn-bedrag dan heb je al een aanmaning met dreigende taal.
Als je een ontluchting uit je keel (boer)
of een scheet laat op straat dan heb je al een bekeuring aan je mik hangen.
Vuiligheid en smeerlapperij is toegestaan in Den Haag maar owee owee als jij wat doet...
Het kan zijn dat de NL regering hun nek breken over het feit dat er mensen zijn die er misbruik van maken om met een oltimer naar hun werk gaat week in week uit en MISSCHIEN is dit wel de oorzaak dat er wegenbelasting gevorderd moet worden. ALS dit het geval is dan kunnen er wel andere maatregelen getroffen worden en de echte zondagrijders die met enkele uurtjes op zondag rijden dan vrij blijven
van wegenbelasting van hun liefje op wielen. Er kan zeer goed kontrole worden uit gevoerd op oltimers die enkel maar weinig kilometers rijden en zodat deze belasting vrij blijven mits ze de 25 jaar hebben bereikt en de belasting-vrije oltimer-rijders dan wel meer moeten gaan betalen en hier is dan ook wel een kontrole op uit te voeren. Beste mensen! laten we nu eens eerlijk tegenover elkaar zeggen dat we hier in NL echt wel een mooi wegennet hebben wat erg veel geld kost
en er veel mensen hun boterham ermee verdienen en het ook maar een afgepast beetje is net als iedereen dat heeft............ja toch!!!
ALS dit een verschil is in de ogen van de NL regering dan hoeven niet de onschuldige rijders er de dupe ervan te zijn want aan alles beteft de wegenbelasting kan er best wel gesleuteld worden door de wetsontwerpers en laten ze dan hun ware gezicht dan maar eens zien.
WAARSCHUWING, ATTENTIE, LET OP,
Als u een mededeling krijgt van uw energie bedrijf dat er bij u een nieuwe gasleiding aangelegen wordt, DOE DAN HET VOLGENDE!!!!.............
Als er bij u wordt aan gebeld en het is zover betreft de werkzaamheden, deel dan het volgende mede aan de woordvoerder en dat LUIDT,
U kan binnenkomen MITS U ERVOOR WILT TEKENEN VOOR WAT DE GASMETER AANGEEFT VOORDAT DE METER VERWIJDERD WORDT. WAARSCHUWING, LET OP!!!!!
Indien de woordtvoerder niet bereid is om te tekenen wat er OP DAT MOMENT
de gasmeter aangeeft, DAN HEEFT U HET VOLSTE RECHT OM DE TOEGANG TOT DE WONING TE WEIGEREN EN JURIDISCH HEEFT DIT DE VOLLE 100%
GELDIGHEID EN NIETS ANDERS.
Maak een formulier met datum, vermeld op het formulier uw klantnummer, het perceelnummer, uw naam, uw adres, en laat de woordvoerder van de werkgroep hiervoor tekenen MET UW AKKOORD en
het AKKOORD van de woordvoerder van de werkgroep die de werkzaamheden gaan uitvoeren.
LET OP, LAAT U ZICH NIETS WIJS MAKEN. LET OP, FOTO'S ZIJN NIET RECHTSGELDIG VOOR DE METERSTAND
want de data van een foto kan zijn veranderd door iemand en wie dat heeft gedaan doet er niet toe.
Het is toch wel een zeer vreemde zaak dat ik in 1 jaar tijd 2 x een nieuwe gasmeter heeft gekregen met achteraf smerige vuiligheid erbij + dat wij 1100 eur. armer zijn geworden en zo zijn er zeeeeer vele slachtoffers die hetzelfde verhaal kennen in NL en dit allemaal is toegestaan door de NL regering en dit is nou het gezicht van lieden die onze koningin aan de kant hebben gezet want een koningin heeft veel en veel meer inzicht in haar volk met veel meer zuiverheden in een beslissing en hier is het een koningin voor.
Wat betreft de mededeling van de smeerlapperij van het gebeurde met het gas wil ik ECHT arme mensen behoeden voor oplichterij en ze het geld hard nodig hebben om hun autotje op de weg te houden wat financieel nog maar net gaat want ECHT arme mensen zijn er ECHT wel in ons land en het in dit geval dus niet gaat om een oldtimertje. Ik ken deze mensen ZEER ECHT en het zijn mensen die al hun hele
leven al tussen wal en schip leven en ze hebben 12 ambachten en 13 ongelukken in hun leven wat wel sneu is.
Ik vraag mij eigen af of een goed en fatsoenlijk overleg met de NL regering wel mogelijk is om de situatie eens nader goed te bekijken betreft de toegangkelijkheid voor de oldtimers om andere regels in te voeren........maar ach......zal wel weer niet kunnen.......of beter gezegd.......ze willen gewoon niet
...want geld geld geld.....
Beste mensen...
weten jullie hoe de APK keuring is ontstaan??......welnu! dit hebben veel mensen zelf in de hand gewerkt want toen er nog geen APK keuring bestond
reden er veel auto waarvan ik dacht ''hoe is het mogelijk dat dat nog net niet in elkaar zakt met een snelheid van 90 km per uur......gevaarlijke toestanden dus he? Veiligheid voor jezelf en dus ook wel voor anderen.
Toen er nog geen APK bestond is er wel erg veel ellende op de weg geweest nooit iedereen heeft geweten maar wel is gebeurd.
Ik hoop van harte dat de NL regering toch wat meer vindingrijker worden betreft de wegenbelasting voor de oldtimertjes en het dus echt wel aangenamer kan.
Is het nou een kwestie van geld of is het nou een kwestie betreft het misbruik van de oldtimers of is het een kwestie van inzicht en dus een gebrek aan zuivere vindingrijkheid waar we wel tevreden mee kunnen zijn.
Zijn er nog mensen die namens de NL regering mogen/kunnen/willen reageren......komt u maar.....U hoeft niet bang te zijn dat u in een wespennest terecht komt..........komt u maar!!.....zeg het maar....kan de wegenbelasting op aankomende of bestaande oldtimers op een andere manier worden uit gebalanceerd??.....
bent u daar???
Anders schreef op 16-10-12 23:26
Quote: PK schreef op 03-08-10 14:08
Wegenbelasting is een belasting voor het gebruik van het wegennet. IEDEREEN met een auto moet dus wegenbelasting betalen ! ! ! !
Ok. Iedereen moet belasting betalen. "PK" moet 2x meer belasting betalen omdat ik dat vind :)
Anders schreef op 16-10-12 23:28
Quote: PK schreef op 03-08-10 14:08
Wegenbelasting is een belasting voor het gebruik van het wegennet. IEDEREEN met een auto moet dus wegenbelasting betalen ! ! ! !
Ok. Iedereen moet belasting betalen. "PK" moet 2x meer belasting betalen omdat ik dat vind :)
N Bakker. schreef op 09-11-12 17:13
rij maar 3000 km per jaar en ik moet 72euro per maand betalen vind ik veel als 70 jarigevoor die 3000km per jaar
Plaats reactie
Reageren
- Reageren alleen onder eigen naam;
- Geen persoonlijke gegevens in reactie plaatsen;
- Reacties moeten over het onderwerp van het artikel gaan;
- Maak gebruik van correct Nederlands taalgebruik;
- Geen spam;
- Respecteer andere bezoekers.
Door te reageren verklaart u de
algemene voorwaarden gelezen te hebben en ermee akkoord te gaan.
Is al bekend hoelang dit duurt als je geen wegenbelasting hoeft te betalen.
Totdat het Ministerie van Financien constateert dat de geraamde opbrengst aan BPM en wegenbelasting niet wordt gehaald. Dan is het rap gedaan met de3ze korting!
Wij hebben contact opgenomen met de belastingdienst, George de Haan heeft inderdaad gelijk. Het is een tijdloze regeling, maar als de regering ziet er te weinig inkomsten zijn, zal de regeling veranderd worden, maar voorlopig is hier nog geen sprake van. Het artikel is aangepast.
Vanochtend (31-7) stond er een bericht op teletekst dat het volgend jaar wel een gedaan kon zijn met vrijsteling wegens het ongekende succes van milieuvriendelijke auto's.
Typisch Nederlandse regering. Het gaat ons niet om geld. We willen graag dat iedereen aan het milieu denkt. Nu denken een hoop mensen hier aan en dan gaat het toch om het geld. Belofte maakt schuld zou ik zeggen!
Wegenbelasting is een belasting voor het gebruik van het wegennet. IEDEREEN met een auto moet dus wegenbelasting betalen ! ! ! !
Wegenbelasting is belasting voor aantasting van het milieu. Daarnaast moest de autoverkoop gestimuleerd in de kredietcrisis.
Is dit wettelijk wel toegestaan? Ik vind het maar een vreemde regeling. Je betaald toch voor het gebruik van de weg en niet voor de lucht.
Deze regeling slaat nergens op. Het zijn nu juist de meer kapitaalkrachtige mensen die een nieuwe auto kunnen aanschaffen. Andere betalen voor het gerbuik terwijl deze mensen gratis gebruik kunnen maken van het "dure" wegennet. BPM m.i. ok maar wel betalen voor gebruik wegennet.
Helemaal afschaffen en doorberekenen in de brandstofprijs. Wie veel rijdt betaalt ook meer.
als je electrisch rijdt, valt er niet veel door te berekenen in de brandstof prijs toch?
als je een hele zware auto hebt die de weg zwaar belast maar de bestuurder heel zuinig rijd, verbruik je minder en klopt er weer niets van het eerlijkheids gehalte..
dan heb je nog rekening rijden, ook vermoeiend allemaal..
ik denk dat je net als de (veel te dure)verplichte ziektekosten verzekering (ook al ben je nooit ziek) ook iedereen mee kunt laten betalen aan het wegennet.(ook al rijd je nooit)
ik denk dat je bepaalde zaken (waaronder infrastructuur) gewoon moet hebben in een samenleving zoals de onze....maar niet te duur graag, en DAAR moeten ze nou eens op bezuinigen...
maar je, bezuinigen betekent in den haag altijd dat de koopkracht aangetast wordt i.p.v. de verspilling te verminderen..
tuut tuut tuut de groetjes van Marco
Als een auto 8 jaar oud is [een diesel] en onder de 95 gram per km scoord, kom ik dan ook in aanmerking voor de vrijstelling
Beste B van Essen,
Zover wat wij weten komt u dan ook in aanmerking voor vrijstelling. Wij raden u aan met de belastingtelefoon te bellen voor meer informatie en misschien kunt u onterecht betaalde motorrijtuigenbelasting nog terugvragen.
Hoi B van Essen,
Zover ik weet kwamen maar 2 oudere diesels in aanmerking voor de regeling, de vw Lupo en de Audi A2 beiden met de 1.2 TDI.
bij de lupo was echt alles uit de kast(auto) gehaald om dit te bereiken terwijl de audi best wel luxe was...
helaas toch wat te klein voor het hele gezin, vandaar dat mijn audi A2 in verkoop gaat.....
indien iemand intresse heeft:
[edit: emailadres voor uw eigen veiligheid (spam etc.) verwijderd]
gr jan
als ik een BPM belastingvrij auto
koop in Buitenland moet ik toch BPM betalen bij invoeren in Nederland?
Neen,ik heb een Aygo geïmporteerd van een particulier in België. Ik betaalde €100 aan de RDW voor de controle van het chassis nummer en het coformiteitscertificaat. Leverde de formulieren in bij de belastingdienst en kreeg binnen 4 dagen het kentekenbewijs zonder kosten binnen en behoef geen wegenbelasting te betalen.
hallo ik heb een audi van 1987 wordt deze nog belasting vrij ? De geruchten gaan dat alleen nog een auto van 1986 nog belasting vrij wordt
audicriver, ik weet dat volgens de huidige wetgeving jouw Audi helaas nooit meer belastingvrij wordt. Auto's die t/m 1986 op kenteken zijn gezet, zijn of worden wel belastingvrij.
Hallo, ik ben er niet gerust op dat het belastingvrije blijft, aangezien zowel de VVD als de PVV tegen het belastingvrije rijden zijn. En beide partijen zitten in de regering, hoewel de PVV niet direct. Stel dat het belastingvrije rijden wordt teruggedraaid hoe zouden ze dat dan doen? Gaan ze dat voor iedereen invoeren of alleen voor nieuwe aankopen? Wat doen ze met de BPM? En wat met klassieke auto's?
Heeft iemand enig idee hoe dit werkt als je een (in principe) belastingvrije auto uit het buitenland haalt, maar die is voorzien van een LPG installatie (Onderzoek van TNO -in opdracht van onze regering) heeft aangetoond dat LPG gemiddeld een 9% lagere CO2 uitstoot geeft.
Dan is de (op benzine al schoon genoeg voor de belastingvrijstelling) zijnde auto dus nog schoner.
Vrijstelling voor personenauto\'s van 25 jaar en ouder
Personenauto\'s van 25 jaar en ouder zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. Als u een personenauto hebt gekocht die ouder is dan 25 jaar, krijgt u van ons automatisch bericht van deze vrijstelling. Als u niet automatisch bericht krijgt, terwijl u denkt dat u in aanmerking komt voor deze vrijstelling, moet u een verzoek bij de Belastingdienst/Centrale administratie indienen waarin u aantoont dat de personenauto inderdaad 25 jaar of ouder is. U kunt hiervoor het (buitenlandse) kentekenbewijs, een keuringsrapport of een ander bewijsstuk gebruiken.
In verband met de toegenomen rijwaardigheid van moderne personenauto\'s, zijn er steeds meer oudere personenauto\'s die - op reguliere basis - van de weg gebruikmaken. Daarom wordt deze vrijstelling per 31 december 2011 bevroren. Dat betekent dat personenauto\'s die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen. Personenauto\'s die op 31 december 2011 jonger zijn dan 25 jaar, kunnen geen gebruik meer maken van deze vrijstelling.
Vrijstelling voor personenauto\'s van 25 jaar en ouder
Personenauto\'s van 25 jaar en ouder zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. Als u een personenauto hebt gekocht die ouder is dan 25 jaar, krijgt u van ons automatisch bericht van deze vrijstelling. Als u niet automatisch bericht krijgt, terwijl u denkt dat u in aanmerking komt voor deze vrijstelling, moet u een verzoek bij de Belastingdienst/Centrale administratie indienen waarin u aantoont dat de personenauto inderdaad 25 jaar of ouder is. U kunt hiervoor het (buitenlandse) kentekenbewijs, een keuringsrapport of een ander bewijsstuk gebruiken.
In verband met de toegenomen rijwaardigheid van moderne personenauto\'s, zijn er steeds meer oudere personenauto\'s die - op reguliere basis - van de weg gebruikmaken. Daarom wordt deze vrijstelling per 31 december 2011 bevroren. Dat betekent dat personenauto\'s die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen. Personenauto\'s die op 31 december 2011 jonger zijn dan 25 jaar, kunnen geen gebruik meer maken van deze vrijstelling.
Inderdaad is de vrijstelling klassieke auto's per 31/12/2011 stopgezet. Dit besluit had te maken met de invoering van de kilometer heffing. Die ging niet door, maar a la kwartje van Kok heeft het vorige kabinet besloten deze stopzetting toch gewoon door te laten gaan. Met toegenomen rijwaardigheid heeft dat niets van doen.
Wat denkt men van LPG G3 instalatie
Uitstoot is toch bijna O ,maar de prijs van LPG ? terwijl Nederland
een gas produserend land is en niet
tevergeten de weg.belasting dat men
voor G3 auto,s moet betalen
Ben het helemaal eens met Sohief.
Ik rij al jaren op LPG en betaal me blauw aan wegenbelasting, geef bijna geen co2 uitstoot, en de lpg wordt alleen maar duurder.
Kan iemand dit verklaren?
Ik zie iedereen praten over WEGENBELASTING. Dat bestaat allang niet meer. Heeft U een auto op UW naam, dan moet U betalen. Houderschapsbelasting. Heeft niets met de wegen te maken meer, maar puur het bezit van de auto. OOK als deze GEEN gebruik maakt van de weg dient U het te betalen. Dus vrijstelling vanwege de lage uitstoot? Prima. Zo stimuleer je mensen om zuinig met het milieu om te springen. Handhaven die regeling
Is gewoon diefstal van de hardwerkende burger.
Ik rijd ook al een paar jaar op lpg,
bij aanschaf in laten bouwen.
Goed voor het milieu toch.
Maar wie op lpg rijdt, wordt gestraft.
Zoals al werd gezegd , veel te hoge wegenbelasting en de literprijs is ook al niet aantrekkelijk meer.
Wil lpg nog uit kunnen, moet je zoveel mogelijk kilometers rijden,
wat weer niet goed is voor het milieu.
Dat ongeregeld in de regering is
helemaal niet begaan met het milieu.
ja Sjaan jij snapt het.
NOT
Ik wil misschien een Polo blue motion aanschaffen want die zijn wegenbelastingvrij en bpmvrij maar als je op de volkswagensite kijkt komt er gewoon bpm bij of krijg je dat nog terug van de overheid of zo?
ga op de fiets dat is gezond
en schoon voor het milieu
ik heb een Hyundai i10 1.2 besteld
automaat is er misschien iemand
die weet of deze ook wegenbelasting vrij is.ik kan het nergens vinden
Er worden nogal wat fouten gemaakt als het gaat om de houderschapsbelasting (ja ja, ze weten zelfs bij de belastingdienst eigenlijk al niet meer hoe die belasting heet) Als het om oldtimers gaat dan zijn, of worden, alleen nog auto's met een eerste ingebruiknamedatum tot eind 1986 houderschapsbelastingvrij.
Nooit zullen we in Nederland een effectieve en rechtvaardige autobelastingen meemaken om de simpele reden dat onze overheid belastingverslaafd is. Een kenmerk van een verslaafde is dat deze steeds meer wil hebben. Daarom hebben ze ook de houderschapsbelasting verzonnen tesamen met de onbeschofte flauwekul van een schorsing die automatisch verloopt. Dat is een simpele kansberekeningsommetje waarbij mensen vergeten de schorsing (jaja, weer betalen) te verlengen en weer aangeslagen worden voor de belasting. Ook worden er jaarlijks ca 400.000 auto;s tenaam gesteld waarbij je al voor de houderschapsbelasting wordt aangeslagen voordat je het kenteken in de brievenbus hebt. Dat is gemiddeld een week. Bij 400.000 auto's betekent dat voor ca 80.000 auto's een jaar houderschapsbelasting ten onrechte betaald.
Er worden nogal wat fouten gemaakt als het gaat om de houderschapsbelasting (ja ja, ze weten zelfs bij de belastingdienst eigenlijk al niet meer hoe die belasting heet) Als het om oldtimers gaat dan zijn, of worden, alleen nog auto's met een eerste ingebruiknamedatum tot eind 1986 houderschapsbelastingvrij.
Nooit zullen we in Nederland een effectieve en rechtvaardige autobelastingen meemaken om de simpele reden dat onze overheid belastingverslaafd is. Een kenmerk van een verslaafde is dat deze steeds meer wil hebben. Daarom hebben ze ook de houderschapsbelasting verzonnen tesamen met de onbeschofte flauwekul van een schorsing die automatisch verloopt. Dat is een simpele kansberekeningsommetje waarbij mensen vergeten de schorsing (jaja, weer betalen) te verlengen en weer aangeslagen worden voor de belasting. Ook worden er jaarlijks ca 400.000 auto;s tenaam gesteld waarbij je al voor de houderschapsbelasting wordt aangeslagen voordat je het kenteken in de brievenbus hebt. Dat is gemiddeld een week. Bij 400.000 auto's betekent dat voor ca 80.000 auto's een jaar houderschapsbelasting ten onrechte betaald.
Het is fout te denken dat, zoals hier boven beschreven, de overheid "graag wil dat het milieu zo min mogelijk belast wordt. Het liefst zelfs helemaal niet" Onze overheid is niet half zo vooruitstrevend als ze ons wil doen denken. Op nagenoeg alle milieufronten loopt Nederland alles behalve voorop. Onze overheid heeft diverse agenda's en de belangrijkste is de financiële agenda. Laat je niets wijsmaken. Bovendien, alleen al de term "milieuvriendelijke auto" is een verkeerde term. Een milieuvriendelijke auto bestaat niet. Wanneer een persoon in plaats van 3 slechts 2 emmers gif uit het raam gooit kun je deze persoon moeilijk milieuvriendelijk noemen.
Ik heb onlangs begrepen uit een publicatie van het RDW, dat per 1 jan 2012 het belastingvrij rijden van auto's ouder dan 25 jaar, vervalt! Auto's met een afgegeven kenteken van voor die datum vallen nog wel onder de belastingvrije regeling! Alle auto's die na die datum 25 jaar oud worden, vallen buiten die regeling! Heb ik dit zo goed geinterpreteerd??
Ik heb onlangs begrepen uit een publicatie van het RDW, dat per 1 jan 2012 het belastingvrij rijden van auto's ouder dan 25 jaar, vervalt! Auto's met een afgegeven kenteken van voor die datum vallen nog wel onder de belastingvrije regeling! Alle auto's die na die datum 25 jaar oud worden, vallen buiten die regeling! Heb ik dit zo goed geinterpreteerd??
Ik heb onlangs begrepen uit een publicatie van het RDW, dat per 1 jan 2012 het belastingvrij rijden van auto's ouder dan 25 jaar, vervalt! Auto's met een afgegeven kenteken van voor die datum vallen nog wel onder de belastingvrije regeling! Alle auto's die na die datum 25 jaar oud worden, vallen buiten die regeling! Heb ik dit zo goed geinterpreteerd??
Ik heb onlangs begrepen uit een publicatie van het RDW, dat per 1 jan 2012 het belastingvrij rijden van auto's ouder dan 25 jaar, vervalt! Auto's met een afgegeven kenteken van voor die datum vallen nog wel onder de belastingvrije regeling! Alle auto's die na die datum 25 jaar oud worden, vallen buiten die regeling! Heb ik dit zo goed geinterpreteerd??
Ik heb onlangs begrepen uit een publicatie van het RDW, dat per 1 jan 2012 het belastingvrij rijden van auto's ouder dan 25 jaar, vervalt! Auto's met een afgegeven kenteken van voor die datum vallen nog wel onder de belastingvrije regeling! Alle auto's die na die datum 25 jaar oud worden, vallen buiten die regeling! Heb ik dit zo goed geinterpreteerd??
Sorry, vergat de goede datum te vermelden: 1 jan 1988! Voor die datum wel belastingvrij, na die datum niet..........!!!
wat als je nu een auto koopt vrij van wegenbelasting en de regering draait de regeling terug? blijven de huidige gebruikers dan buiten schot?
De Regering, de regering, regeert over onze huidige en toekomstige gebruik van vervoersmiddelen, waneer en wat ze gaan dicteren met hun macht om verandering door te voeren zal voor de burger toch een raadsel blijven, want waarom zou je mensen op de hoogte brengen van dingen waar ze toch geen zeggenschap over hebben?
O wat zijn we toch vrij en blij
verafschuwende groeten van
de droevige hypocriet
Dhr, D, O, Meegaandemassamens,
Het draait allemaal alleen maar om Geld en nog eens Geld!!!
Dikkoppen die hun zakken vullen.
Zoveel mogelijk plankjes op wielen produceren en aan de man brengen.
Het milieu is al verpest en niet meer te redden door zuinige wegenbelastingvrije wagentjes op de weg te zetten.
Alle autootjes de wereld uit en weer met de paardenkar.
alles olditmers met een bouwjaar van 01-1987 word NIET meer belastingvrij. dus 12-1986 wel 01-1987 niet meer.
Kop dus geen 1988'er want dan komt het niet goed.
Als ik het allemaal goed begrijp,wanneer ik een buitenlandse auto koop die al op nl kenteken staat en bijv van 1986 is, dan blijft deze wegenbel vrij!! of halen ze het bij deze auto`s er af en bij originele nl gekentekende auto`s niet(oltimers tot 1986)
Voorbeeld bezwaarschrift
Bezwaarschrift tegen beslissing d.d. ……, kenmerk …….., kenteken (kopie beslissing bijvoegen).
Geachte inspectie,
Onlangs heeft de belastingdienst een “beleidswijziging” afgekondigd die inhoudt dat mijn personenauto, met bovengenoemd kenteken, weliswaar in 2011 vanwege het bereiken van de leeftijd van 25 jaar mag gaan genieten van vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB), maar dat deze vrijstelling per 01-01-2012 weer vervalt.
De website van de belastingdienst vermeldt hierover het volgende:
• de huidige regeling vrijstelling MRB voor personenauto´s van 25 jaar en ouder vervalt op 01-01-2012;
• in plaats daarvan komt een nieuwe regeling vrijstelling MRB, die niet langer geldt voor personenauto´s van 25 jaar of ouder, maar uitsluitend voor personenauto´s die vòòr 1 januari 1987 in gebruik zijn genomen;
• de datum 1e toelating zal daarbij bepalend zijn;
• het bouwjaar of ouderdom van het voertuig spelen bij de beoordeling straks geen rol;
• een onder de huidige regeling afgegeven vrijstelling kan in de nieuwe regeling worden ingetrokken.
Op basis van deze “beleidswijziging” heeft de belastingdienst aangekondigd dat het op ………toegekende recht op vrijstelling MRB ingaande per 01 januari 2012 vervalt.
Ik aanvaard uw beschikking om mij ingaande per …… 2011 vrijstelling MBR te verlenen, maar maak bezwaar tegen uw beschikking, waarin dit toegekende recht op vrijstelling MRB ingaande per 01 januari 2012 wordt ingetrokken.
Motivering bezwaarschrift
De gewijzigde wetstekst in artikel 72 van de wet op de motorrijtuigenbelasting, waarin de vrijstelling van belasting voor oldtimers wordt geregeld, is gebaseerd op een amendement van kamerlid Cramer c.s. dat door de 2e en 1e kamer is aangenomen in het jaar 2008 (kamerstuk 31 704, nr. 70). De gewijzigde wetstekst gaat in per 01 januari 2012 en beperkt de vrijstelling MBR ingaande per 01 januari 2012 tot voertuigen “die voor het eerst in gebruik zijn genomen vòòr 01 januari 1987”. Het criterium “datum eerste toelating” (in het vervolg: DET) wordt in het amendement en in de daarop gebaseerde gewijzigde wetstekst in art. 72 in het geheel niet vermeld.
De belastingdienst zal daarom moeten aantonen dat de wetgever in 2008 DET bedoeld heeft, terwijl in de wet en in het amendement niet DET, maar ´datum eerste ingebruikname´, werd neergeschreven.
De regelgeving omtrent DET is omstreeks 2009 gewijzigd. Om te begrijpen wat de wetgever in 2008 heeft bedoeld met ´datum eerste ingebruikname´ kan daarom de belastingdienst niet verwijzen naar omstreeks 2009 in de regelgeving aangepaste definities, want deze in 2009 (of later) gewijzigde regelgeving kon de wetgever in 2008 uiteraard nog niet kennen.
De belastingdienst moet daarentegen de in 2008 geldende regelgeving in ogenschouw nemen. In 2008 gold de Regeling vaststelling datum eerste toelating van voertuigen (geldend tussen 01 juli 1997 en 01 mei 2009).
Deze regeling beschrijft in art. 8 (voertuig eerder in gebruik genomen dan toegelaten) de mogelijkheid dat een voertuig voorafgaand aan de toelating in gebruik werd genomen: “indien een voertuig in gebruik is genomen reeds voor het tot het verkeer op de weg is toegelaten, wordt de datum van eerste toelating vastgesteld op de datum van fabricage of het modeljaar”.
Dit wetende, is het volstrekt onlogisch, dat de wetgever in 2008 DET bedoeld heeft, maar in plaats daarvan een omschrijving koos, die in de wet en regelgeving van 2008 niet met DET gelijk werd gesteld.
De eerst aangewezen, meest rechtstreekse, bron om te kunnen bepalen wat de wetgever in 2008 bedoeld heeft met ´datum eerste ingebruikname, is de toelichting op het amendement (in het vervolg: de toelichting). Deze toelichting maakt van het amendement onlosmakelijk deel uit.
Welnu, de toelichting spreekt uitsluitend over voertuigen van 25 jaar of ouder en rept met geen woord over DET. Mocht de wetgever in 2008 beoogd hebben om DET in de wet op te nemen, waarom is dit dan niet gebeurd ? Het meest eenvoudige bewijs voor de stelling van de belastingdienst dat de wetgever DET bedoeld heeft, zou zijn indien de wetgever dit in de wet zou hebben neergeschreven, hetgeen dus niet het geval is.
Zoals gezegd, spreekt de toelichting uitsluitend over voertuigen van “25 jaar of ouder” en over “voertuigen ouder dan 25 jaar”. Hiermee wordt in het amendement Cramer c.s “datum eerste ingebruikname” gelijkgesteld aan de “ouderdom van het voertuig”, gelijk het huidige artikel 72 wet motorrijtuigenbelasting dit begrip hanteert.
Dit is overigens in overeenstemming met artikel 8 in de regeling DET uit 2008, waarin DET wordt gelijkgesteld met datum van fabricage (ouderdom) van het voertuig, zodra een voertuig eerder in gebruik is genomen, dan toegelaten.
Ook in de reactie van staatssecretaris De Jager, kamerstuk 31 704, nr. 72, die het amendement van Cramer c.s. overigens heeft ontraden, wordt gesproken over “voertuigen van 25 jaar en ouder” en niet over voertuigen die “25 jaar geleden voor het eerst zijn toegelaten”.
Maar er is meer. Terwijl de belastingdienst spreekt van het vervallen van de vrijstelling voor personenauto´s van 25 jaar en ouder per 1 januari 2012, stelt de toelichting daarentegen dat de regeling wordt “bevroren”. De toelichting vervolgt : “Dit wil zeggen dat de voertuigen die 25 jaar of ouder zijn op 31 december 2011 onder de vrijstelling blijven vallen” Met andere woorden: voertuigen die in 2011 of eerder zijn vrijgesteld, omdat deze op 31 december 2011, of eerder, 25 jaar zijn geworden, behouden deze vrijstelling na de wetswijziging van 01 januari 2012.
Uit de toelichting blijkt zonder enige twijfel dat de wetgever niet beoogt om eerder verleende vrijstellingen weer in te trekken. De wetgever beoogt evenmin, zo blijkt uit de toelichting, om de huidige vrijstellingsregeling te vervangen door een nieuwe regeling. De huidige regeling wordt “bevroren”, niet ingetrokken.
Uit de toelichting blijkt nergens dat de wetgever begripsomschrijvingen in de regelgeving wijzigt of dat de criteria “productiedatum”, “datum van fabricage”,”modeljaar”of “ouderdom” worden gewijzigd in “datum eerste toelating”. Laat staan dat wordt beargumenteerd waarom dit wenselijk zou zijn. Integendeel, de wetgever geeft in de toelichting aan dat de huidige regeling, waarin wordt uitgegaan van de ouderdom (fabricage datum) van het voertuig, wordt bevroren. In ongewijzigde vorm, derhalve.
Tenslotte stelt eveneens De Miljoenennota 2012 dat de vrijstelling van MRB blijft gelden voor motorrijtuigen die vòòr 1 januari 2012 ouder dan 25 jaar zijn geworden.
De Miljoenennota stelt: “voor motorrijtuigen van 25 jaar en ouder wordt vrijstelling van motorrijtuigenbelasting verleend”, met uitzondering van auto´s “die na 1 januari 2012 ouder worden dan 25 jaar” (pagina 210).
Conclusie
Het criterium “datum eerste toelating (DET)”wordt niet vermeld in de gewijzigde wetstekst.
De afgekondigde “beleidswijziging” waarin op initiatief van de belastingdienst het criterium “productiedatum” en “leeftijd” wordt vervangen door “datum eerste toelating” is bovendien geenszins door de wetgever beoogd, stemt niet overeen met de toelichting en is strijdig met de intenties van de wetgever. De door de wetgever afgekondigde aanpassing van de wet wordt door de belastingdienst op onjuiste wijze geïnterpreteerd. De “beleidswijziging” kan daarom geen stand houden.
De toelichting op de aangenomen wetswijziging is duidelijk: De regeling wordt bevroren. Dit wil zeggen dat voertuigen die uiterlijk op 31 december 2011 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen.
Daaraan dient de belastingdienst, als uitvoerder van deze wetswijziging, zich te houden.
Gevraagde beslissing
Bepleit wordt dat de afgekondigde “beleidswijziging” wordt ingetrokken en dat op deze beleidswijziging gebaseerde beschikkingen, die eerder toegekende rechten op vrijstelling MRB ingaande per 01 januari 2012 weer doen vervallen, zoals de beschikking waartegen ik bezwaar maak, eveneens worden ingetrokken.
mijn auto nu 16 in mijn bezit heeft een tenaamstelling van 02-02-1987. echter na opvragen van de voertuig gegevens op vin nr blijkt productie datum 27-10-1986 te zijn.
welke datum is nu rechts geldig?
ik was van plan mijn hobby auto weer hobby matig te gaan rijden ongeveer 750 km per jaar.
zou er kans zijn dat de het bouwjaar van fabrikant de richtlijn is .? heeft hier iemand ervaring mee?
Harry,
Datum eerste tenaamstelling telt.
Dus alleen auto's met een eerste tenaamstelling van vóór 1-1-1987 worden belastingvrij en dat blijft voor lopig zo.
Harry,
Datum eerste tenaamstelling telt.
Dus alleen auto's met een eerste tenaamstelling van vóór 1-1-1987 worden belastingvrij en dat blijft voor lopig zo.
Ik begrijp niet goed waarom in 2006 grijstekenrijders door Brinkhorst werden uitgemaakt voor fraudeurs, terwijl men zich aan de wet hield en houdt, en oldtimers gratis over onze wegen mogen stinken. Kritiek is altijd makkelijk te geven, maar in Nederland spelen op belastinggebied toch rare en scheve zaken.
een elektrische auto wordt het ook niet,leuk dat je 100 of 150 km elektrisch kunt rijden,maar als de accucel leeg is zal de stekker toch in het stopkontakt moeten.En je raad het al,de elektriek komt van de voor het overgrote deel van de kolen gestookte centrales,dus des te meer auto,s elektrisch rijden,des te meer de centrale kolen verstookt,hoezoo minder uitstoot?,en dan spreken we nog niet over de vervanging van de accucel welke millieutechnisch afgevoerd moet worden na een jaar of zeven.Vervangingskosten,zeg het maar tussen de 3 en 6000,-euro,niet de beste oplossing lijkt mij zo.Het ei van columbus op autogebied moet nog uitgevonden worden.
Welkom in de wereld van Robin Hood.
De regering vanNederland is de koning in dit verhaal en de Robin Hoods zitten achter tralies en de rest zijn de pineut..
Elk verdiende dubbeltje moet men inleveren en iets Gratis krijgen is slechts een lekkermakertje daarna krijg je de rekening..
De regering heeft geld nodig snap dat nou eens... Voor hun zakken en de zakken van de grote bazen te vullen, net als bij je eigen baas. Dus de electrische auto gaat mee betalen..
Inderdaad, hetgeen Leo schrijft op 14-11-11 is helemaal waar, Dat zeg ik ook al zo lang. En nog iets stel heel NL gaat morgen elektrisch rijden, wedden dat er dan binnen no-time een belastingregeling komt voor die zgn (want dat zijn ze niet) milieuvriendelijk automobielen.
Maar goed het zal mij allemaal jeuken, het zal mijn tijd wel duren op deze aardkloot. Naar de kloten gaan we toch. En voor nageslacht hebben mijn vrouw en ik niet gezorgd dus die zorg hebben we ook niet.
Leo je uitstootverhaal raakt kant nog wal
Wat zou nou beter voor het milieu zijn :
Als iedereen gebruik maakt van 1 geoptimaliseerde kerncentrale als krachtbron voor hun voertuig?
Of dat iedereen zijn eigen uistoot veroorzaakt met de huidige diesels/benzines.
Frankbuse, het is een leuk idee van je. Alleen in Nederland hebben wij op dit moment absoluut geen optimale kerncentrale. Geen enkele kerncentrale kan op dit moment de elektrische last dragen van ruim 7 miljoen auto\'s. En u mag raden wat er gebeurt, mocht er wel 1 optimale kerncentrale gebouwd worden. Dan moeten we er flink voor betalen. Tevens weet niemand nog of het daadwerkelijk milieuvriendelijker is, om 1 optimale kerncentrale te gebruiken om alle auto\'s in NL te voorzien van elektriciteit. Want uiteindelijk dienen alle batterijcellen/accus vervangen te worden. Dus ook dit kost geld en zorgt voor vervuiling. Daarom vind ik dat Leo wel een goed punt heeft betreffende dure batterij/accu vervanging en milieuvervuiling die een centrale alsnog bezorgt. Tevens zal Leo gelijk hebben dat men een hele hoge rekening moet gaan betalen bij vervanging van een cel/accu. Want als bijv. mijn sportwagen ongeveer dezelfde prestaties moet blijven houden wanneer deze op elektriciteit gaat rijden. Wat voor een accu moet daar dan in? En hoeveel zal dat kosten? Om zoveel kracht te kunnen produceren om bijv. 300 km per uur te kunnen rijden, moet er een mega krachtige accu in. Die natuurlijk peper duur zal worden.
Conclusie, uw idee is naar mijn mening ook niet de oplossing.
hallo ik heb een vraagje als ik nu een 25jaar onde auto koop blijf hij nu nog belastingvrij of niet in2012 of moet ik nu betalen groetjes daar he
ik vind ze moeten het zoals duitsland doen, daar word de belasting alleen naar uitstoot berekend en niet naar de gewicht van de auto. daar betaal je voor een groot auto ca 500 euro per jaar, en hier is het 500 per kwartal. wat grappig zeg. mensen met modal inkommen kunnen geen goede auto kopen. het meest niet als je kinderen heb en afhankelijk bent
de benzine een kwartje opmhoog en alle belasting eraf.
dan betaal je toch per afgelegde km's?
een auto met een grote motor zuipt meer dus die drink dan ook meer.
misschien is dat de oplossing.
in ieder geval, iedereen is lekker gemaakt met een belastingvrije auto, inclusief ik. en inderdaad in 2014 zijn we weer bedankt en vallen de blauwe brieven weer op de mat.
de benzine een kwartje opmhoog en alle belasting eraf.
dan betaal je toch per afgelegde km's?
een auto met een grote motor zuipt meer dus die drink dan ook meer.
misschien is dat de oplossing.
in ieder geval, iedereen is lekker gemaakt met een belastingvrije auto, inclusief ik. en inderdaad in 2014 zijn we weer bedankt en vallen de blauwe brieven weer op de mat.
als ik nu een belastingvrije auto koop (25 jaar oud) en het is mijn 1e auto is hij dan ook wegenbelasting vrij of moet het je 2e auto zijn
ik woon in duitsland ik heb een ford transit diesel 9 personen ik per jaar € 335 waarom kan het wel in duitslan maar niet in nederland dat snap ik niet
Helloo,
Ik ben van plan om een Bmw e30 318i coupe type 1 is die wegbelastingvrij?want ik wil hem graag kopen als het zo is van weeg dat ik student ben en kan niet zoveel aan andere koste autos betalen...dank u alvast
Hallo geachte aanwezigen...
Het zijn toch weer die financiele grijpklauwtjes die het toch weer proberen om zoveel mogelijk geld uit onze zak te kloppen als we maar slechts 3 zomermaanden met ons simpel cabriotje willen gaan rijden en dit is zo tussen de 300 a 400 km in de 3 zomermaanden.
Toen we het cabriotje kochten hebben we hem aan het einde van de zomermaanden uit de wegenbelasting gedaan (geschorst), Vervolgens kregen we nog een naheffing van eur. 119.- en enkele weken erna hadden ze nog niet genoeg binnen gehaald want wij moesten nog eur. 19.- nabetalen met wat geteut op papier, dus eur.138.- en het schorsingsgeld op het postkantoor nog er niet bijgerekend. Wil je met je knuffeltje wat gaan rijden
dan moet je eerst onnodig wegenbelasting gaan betalen omdat je niet met je autotje wilt gaan rijden en je moet dus van voren af beginnen met betalen van wegenbelasting wil je ontkomen aan die eur.138.- plus de rest. Het grote verschil is dat als je de huur van je huis opzegd dan heb je geen enkel probleem en het kost ook nog niets en zo zijn er nog heeeeel veel dingen groter van omvang zijn zoals de huur van je huis opzeggen en hier hebben we het slechts over een autotje en een stukje wegdek wat maar slecht 3 maanden gebruikt wordt.
Het is vreemd dat als je een auto in de wegenbelasting doet, het niets kost, waar ze toch ook administratie werkzaamheden moeten doen. Doe je je auto uit de wegen belasting dan moet je ervoor boeten
en het lijkt mij voor hun een gevoel van een soort woede/ongenoegen. Zijn wij hier nou aan het teuten of hoe zit dan nou? of zijn ze bij de belasting aan het teuten? Kort gezegd vindt
ik het een zielig gedoe.
Laatst stond ik achter een auto en we moesten wachten voor een stoplicht. Wat dachten jullie wat de jongen onder aan zijn kentekenplaat heeft laten plaatsen?
Er stond op: "Steel niet, want de overheid duld geen konkurentie"
Aankomende zomer blijft de cabrio
mooi binnen staan want ik gun ze die uitbuiting echt niet....sorry.
Financieel kunnen we dat ook niet trekken.
Wij wensen een ieder veel sterkte toe.
Ik wil graag iets weten. Wie draait nu op voor de verminderde belasting inkomsten?
Hoe zou u zelf reageren als u dit overkomt. Steld u deze vraag dan ook aan u zelf? Zijn wij de enige
of zijn er meerdere mensen die uitgebuit worden? Het is u toch ook bekent dat ze wat auto's van de weg willen hebben en met de fiets verder gaan. In ons geval doen wij mee met de vermindering van de schadelijke uitstoot.
Dit moet toch wel bejubeld worden.
Stelt U zich eens voor! U leeft in een wereld waar U geen rekening dient te houden met de realiteit en geen verantwoording af te leggen. Welkom in de wereld van de nederlandse regering.
Het is een wereld dat zich bezighoudt met constante veranderingen en altijd achter de feiten aanloopt. Wat men afserveert als beleid valt eigenlijk onder de afdeling \"damage control\".
Om namelijk beleid te voeren moet men werkelijk een idee hebben over hoe het wel moet. Helaas kunnen we rustig stellen dat geen een, van de afgedankte tweede hands autoverkopers die zich bij god\'s gratie publieke dienaars mogen noemen enkel en alleen omdat er niemand anders is. Blijkbaar is de toelatingeis; IQ NIET MEER DAN 40; toch niet gunstig.
Beste mensen het mogen duidelijk zijn dat de regering het inzicht en vermogen mist om een midden-lang termijn neer te zetten. Zodoende wordt de burger opgezadeld met regel op regel die nergens voor dienen behalve dat er veels te veel ambtenaren niets aan het doen zijn, met alle respect. Het is duidelijk waar Melkert zijn inspiratie vandaan haalde.
Liever zouden we een zekere vorm van minimalisme toepassen. Waarschijnlijk zou dan een minder wispelturig en bedriegelijke vorm van regering ontstaan.
Tenslotte is de regering voor het volk en niet andersom.
Zeer geachte,....mooi gesproken!
Ja ja, zo is het wel.
Gelukkig zijn benzinepompen etc. geijkt. Maar hoe kunnen we een regering die niet toerekenings vatbaar is met z'n allen ijken?
Ze denken dat ze daar allemaal de wijsheid en de geleerdheid in pacht hebben. Alle Nederlanders zijn al die de genadeloze toegepaste financiele striemen op onze ruggen meer dan spuugzat totdat je er aan bezwijkt en hier zitten ze ook niet mee.
Ze hebben al veel kapot gemaakt met
hun koeien met gouden horens.
De rijkste man ter wereld (Bill Gates MS) heeft in een nederlandse radio uitzendig ernstig gewaarschuwd naar de nederlandse regering om niet de aangekondigde bezuinigingen door te drijven want
dit zal nederland zeer ernstig schaden. Na zijn mededeling gehoord te hebben, heeft Bill Gates
echt wel een uitstekende kijk op nederland en weet goed hoe dit landje in elkaar zit. Hoe kweek je rottigheid en armoede.
Zoals ik al heeft medegedeeld, hebben we zelf ons cabriotje maar belasting vrij gemaakt en hier hoeven we dus niet meer om te smeken. De uitbuiterij heeft meer
teweeg gebracht en dat is: geen benzine kopen bij de pomp, geen inkomsten bij de verzekering, geen kosten van de APK, geen garage onderhouds kosten, geen wasstraat.
Laten we beiden tevreden zijn, want eindelijk zo'n vieze stink auto van de weg en ons cabriotje
lekker belasting vrij en we houden nu weer geld over voor een leuk aantal flessen Champagne bij de
supermarkt vandaan.
Mijn vraag is nog steeds: 'Hoe kunnen we de regering met z'n allen
gaan ijken?
Beste Hans,
De regering heeft maar te luisteren, maar het volk moet wel de teugels opeisen.
Hallo beste Sonderegger...
Wij hebben altijd wel vertrouwen gehad in de toekomst betreft deze tijd waar we nu in leven, maar bedrieging/uitbuiting etc. kunnen niet langer ons vertrouwen in de regering/toekomst nog langer voeden.
Ik ben er van overtuigd dat vele nederlanders het met ons eens zijn, we zien ze hier niet maar ze zijn er wel en kijk maar eens om u heen. Wat betreft de teugels, hebben de nederlanders die toch al strak in handen en hiermee komt het wantrouwen wat de regering heeft in de nederlanders naar voren. Als je een huisje koopt ben je al zo'n 20 a 30 duizend eurotjes kwijt aan gehengel en je heeft hiermee dan alleen nog maar een sleutel voor een onzekere toekomst. ( 1 op de 20 huizen staan te koop in NL. Hengelen hengelen en nog eens hengelen tot het schaamteloze aan toe en zo is het met zeer vele dingen.
Het wantrouwen heeft al de teugels
in handen.
Denkend aan u geachte Sonderegger
halen we nu een champageglas extra
uit de kast en we schenken nu er nog een in.....PROOST!..op de teugels.
Beste Lezer,
Koop je als particulier een nieuwe sportieve auto dan moet je BTW plus BMP betalen. Wanneer je gaat tanken in NL stroomt het belasting geld binnen. Rijdt U 10 km te snel? Kachingg kassa! Een moderne diesel is stukke milieu vriendelijker dan een moderne benzine motor. Een diesel motor heeft een beter rendement. Helaas ziet de overheid dit ook. Hoppa BMP verhogen plus de wegenbelasting omhoog. Natuurlijk is diesel tanken ( goedkoper ).
Hoe je het ook bekijkt de auto is de cashcow van de Nederlandse overheid.
Het doet mij verdriet, auto rijden moet leuk blijven dus heb ik vorige week een BMW e30 325I uit 1984 origineel 73.000 km gekocht heerlijk wegenbelasting vrij en een gunstige oldtimer verzekering. De auto zelf ingevoerd uit Italy van de eerste eigenaar mijn opa geweest!
Een mooi statement tegen de Nederlandse overheid. Deze prachtige in nieuw staat verkerende oldtimer heeft nooit moeten werken voor het Hollandse asfalt. Oja... tanken doe ik en België met een dikke middel vinger naar Den Haag.
Ciao-Ciao!!!
Scarlet
Hoi Scarlet...
Zoals u misschien al heeft waar genomen heb ik een 2e champagneglas
uit de kast gehaald. Ik denk dat u ook wel met ons mee het glas wilt heffen en klinkend naar elkaar.
Veel plezier en genoegen toe gewenst met uw oldtimer!
Sacco di divertimento e piacere molto desiderato con tuo oldtimer.
Ciao-Ciao!!
beste,,ik heb een mercedes van september 1987 is die volgend jaar wel of niet belastingvrij
mvg said
ik een autu kopen van april 1987 wordt deze ook nog belastingvrij
ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen
gr patrick
Door: said op 20-05-12 om 09:41.
ik kan een auto kopen van april 1987 wordt deze ook nog belastingvrij
ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen
gr patrick
Hallo Patrick,
Een auto van april '87 wordt in april 2013 belastingvrij.
http://plazilla.com/vanaf-welke-leeftijd-is-uw-oldtimer-belastingvrij
M.v.g.
Raymond
waarom betalen wij als Nederlander dan zo veel meer dan andere landen oa Duitsland Belgie Spanje betalen maar gemiddeld 45 euro per jaar ???
Hallo Alicia...
Zoals we allemaal weten leeft de NL regering boven hun stand. De alternatieve energie zoals zonnepanelen etc etc tiert weelderig in de duitse economie en de duitse regering hier niets in tekort komt. Er wordt gezegd dat NL hiervoor te klein is
maar dit is niet het geval. Met het streng zwaaiende wijsvingertje wat uitbeeld met: ''Jullie ZULLEN betalen zoals wij dat willen'' Over een vijandige houding aannemen naar het NL volk en dit schiet toch ook niet op.
We leven in een opgedrongen betuttel modelmaatschappij. De financieele vijandige houding van de NL regering moet toch eens ophouden want dan komt het NL volk toch weer met geld over de brug voor investeringen naar eigen behoefte zoals een oldtimertje kopen en dit voor die enkele kilometers
waar we zo erg veel plezier in hebben.
Er gaat erg veel geld om in de oldtimertjes betreft opknappen en het personeel in garages etc etc. Ik ken een aantal mensen die jaren sleutelen aan hun oldtimertje en er naar toe leven om de eerste kilometertjes er mee gaan rijden wat een bijzondere en geweldige ervaring wordt. Ik denk dat het eindresultaat betreft de voorgenomen wegenbelasting zal tegen vallen. Wat waren toen de oldtimerbezitters ongekent gelukkig en blij toen de heer Ruud Lubbers toen hij zijn funktie neer legde met een menswaardige groet naar een handje vol oldtimer bezitters. NL regering? wat doen jullie ons nu toch weer aan?
Kennen jullie de waarde van een waardig leven dan niet van waardige nederlanders wat dan nog HEEFT bestaan?? Komen jullie toch eens tot jezelf en jullie zullen er voor worden beloond!
Hallo geachte en waardige aanwezigen...
Als je een pakje boter steeld en het komt uit dan heb je al een strafblad.
Als je door het rode licht rijdt en het wordt gezien dan kom je in een groot boek.......nou ja.....regels moet wel ZEER gerespekteerd worden.
Er zijn energiemaatscappijen die de mensen financieel niet 1 poot uittrekken maar 2 want ze kennen geen
gasmeters aflezen die 1 jaar geleden zijn geplaatst en dit gebeurd met een zielig rot smoesje en er zijn ZEER VELE huishoudens waarbij dit gebeurd is.
Er zijn mensen waarbij ze vele kilo watt terug het net in zijn geleverd en er geen ene rot cent er voor terug hebben gekregen. En zo zijn er zeer veel vuiligheid wat is toegestaan in Den Haag. Als je 1 cent verminderd op het termijn-bedrag dan heb je al een aanmaning met dreigende taal.
Als je een ontluchting uit je keel (boer)
of een scheet laat op straat dan heb je al een bekeuring aan je mik hangen.
Vuiligheid en smeerlapperij is toegestaan in Den Haag maar owee owee als jij wat doet...
Het kan zijn dat de NL regering hun nek breken over het feit dat er mensen zijn die er misbruik van maken om met een oltimer naar hun werk gaat week in week uit en MISSCHIEN is dit wel de oorzaak dat er wegenbelasting gevorderd moet worden. ALS dit het geval is dan kunnen er wel andere maatregelen getroffen worden en de echte zondagrijders die met enkele uurtjes op zondag rijden dan vrij blijven
van wegenbelasting van hun liefje op wielen. Er kan zeer goed kontrole worden uit gevoerd op oltimers die enkel maar weinig kilometers rijden en zodat deze belasting vrij blijven mits ze de 25 jaar hebben bereikt en de belasting-vrije oltimer-rijders dan wel meer moeten gaan betalen en hier is dan ook wel een kontrole op uit te voeren. Beste mensen! laten we nu eens eerlijk tegenover elkaar zeggen dat we hier in NL echt wel een mooi wegennet hebben wat erg veel geld kost
en er veel mensen hun boterham ermee verdienen en het ook maar een afgepast beetje is net als iedereen dat heeft............ja toch!!!
ALS dit een verschil is in de ogen van de NL regering dan hoeven niet de onschuldige rijders er de dupe ervan te zijn want aan alles beteft de wegenbelasting kan er best wel gesleuteld worden door de wetsontwerpers en laten ze dan hun ware gezicht dan maar eens zien.
WAARSCHUWING, ATTENTIE, LET OP,
Als u een mededeling krijgt van uw energie bedrijf dat er bij u een nieuwe gasleiding aangelegen wordt, DOE DAN HET VOLGENDE!!!!.............
Als er bij u wordt aan gebeld en het is zover betreft de werkzaamheden, deel dan het volgende mede aan de woordvoerder en dat LUIDT,
U kan binnenkomen MITS U ERVOOR WILT TEKENEN VOOR WAT DE GASMETER AANGEEFT VOORDAT DE METER VERWIJDERD WORDT. WAARSCHUWING, LET OP!!!!!
Indien de woordtvoerder niet bereid is om te tekenen wat er OP DAT MOMENT
de gasmeter aangeeft, DAN HEEFT U HET VOLSTE RECHT OM DE TOEGANG TOT DE WONING TE WEIGEREN EN JURIDISCH HEEFT DIT DE VOLLE 100%
GELDIGHEID EN NIETS ANDERS.
Maak een formulier met datum, vermeld op het formulier uw klantnummer, het perceelnummer, uw naam, uw adres, en laat de woordvoerder van de werkgroep hiervoor tekenen MET UW AKKOORD en
het AKKOORD van de woordvoerder van de werkgroep die de werkzaamheden gaan uitvoeren.
LET OP, LAAT U ZICH NIETS WIJS MAKEN. LET OP, FOTO'S ZIJN NIET RECHTSGELDIG VOOR DE METERSTAND
want de data van een foto kan zijn veranderd door iemand en wie dat heeft gedaan doet er niet toe.
Het is toch wel een zeer vreemde zaak dat ik in 1 jaar tijd 2 x een nieuwe gasmeter heeft gekregen met achteraf smerige vuiligheid erbij + dat wij 1100 eur. armer zijn geworden en zo zijn er zeeeeer vele slachtoffers die hetzelfde verhaal kennen in NL en dit allemaal is toegestaan door de NL regering en dit is nou het gezicht van lieden die onze koningin aan de kant hebben gezet want een koningin heeft veel en veel meer inzicht in haar volk met veel meer zuiverheden in een beslissing en hier is het een koningin voor.
Wat betreft de mededeling van de smeerlapperij van het gebeurde met het gas wil ik ECHT arme mensen behoeden voor oplichterij en ze het geld hard nodig hebben om hun autotje op de weg te houden wat financieel nog maar net gaat want ECHT arme mensen zijn er ECHT wel in ons land en het in dit geval dus niet gaat om een oldtimertje. Ik ken deze mensen ZEER ECHT en het zijn mensen die al hun hele
leven al tussen wal en schip leven en ze hebben 12 ambachten en 13 ongelukken in hun leven wat wel sneu is.
Ik vraag mij eigen af of een goed en fatsoenlijk overleg met de NL regering wel mogelijk is om de situatie eens nader goed te bekijken betreft de toegangkelijkheid voor de oldtimers om andere regels in te voeren........maar ach......zal wel weer niet kunnen.......of beter gezegd.......ze willen gewoon niet
...want geld geld geld.....
Beste mensen...
weten jullie hoe de APK keuring is ontstaan??......welnu! dit hebben veel mensen zelf in de hand gewerkt want toen er nog geen APK keuring bestond
reden er veel auto waarvan ik dacht ''hoe is het mogelijk dat dat nog net niet in elkaar zakt met een snelheid van 90 km per uur......gevaarlijke toestanden dus he? Veiligheid voor jezelf en dus ook wel voor anderen.
Toen er nog geen APK bestond is er wel erg veel ellende op de weg geweest nooit iedereen heeft geweten maar wel is gebeurd.
Ik hoop van harte dat de NL regering toch wat meer vindingrijker worden betreft de wegenbelasting voor de oldtimertjes en het dus echt wel aangenamer kan.
Is het nou een kwestie van geld of is het nou een kwestie betreft het misbruik van de oldtimers of is het een kwestie van inzicht en dus een gebrek aan zuivere vindingrijkheid waar we wel tevreden mee kunnen zijn.
Zijn er nog mensen die namens de NL regering mogen/kunnen/willen reageren......komt u maar.....U hoeft niet bang te zijn dat u in een wespennest terecht komt..........komt u maar!!.....zeg het maar....kan de wegenbelasting op aankomende of bestaande oldtimers op een andere manier worden uit gebalanceerd??.....
bent u daar???
Quote: PK schreef op 03-08-10 14:08
Wegenbelasting is een belasting voor het gebruik van het wegennet. IEDEREEN met een auto moet dus wegenbelasting betalen ! ! ! !
Ok. Iedereen moet belasting betalen. "PK" moet 2x meer belasting betalen omdat ik dat vind :)
Quote: PK schreef op 03-08-10 14:08
Wegenbelasting is een belasting voor het gebruik van het wegennet. IEDEREEN met een auto moet dus wegenbelasting betalen ! ! ! !
Ok. Iedereen moet belasting betalen. "PK" moet 2x meer belasting betalen omdat ik dat vind :)
rij maar 3000 km per jaar en ik moet 72euro per maand betalen vind ik veel als 70 jarigevoor die 3000km per jaar
Plaats reactie
Reageren
- Reageren alleen onder eigen naam;- Geen persoonlijke gegevens in reactie plaatsen;
- Reacties moeten over het onderwerp van het artikel gaan;
- Maak gebruik van correct Nederlands taalgebruik;
- Geen spam;
- Respecteer andere bezoekers.
Door te reageren verklaart u de algemene voorwaarden gelezen te hebben en ermee akkoord te gaan.