Schone auto behoudt fiscale voordelen

img
10-09-10 Het Nederlands Dagblad heeft de nieuwe begroting van demissionair minister De Jager bekeken en heeft daaruit geconcludeerd dat de groene auto zijn fiscale voordelen behoudt. Als u een zeer zuinige auto koopt hoeft u hiervoor geen BPM en voorlopig ook geen wegenbelasting voor te betalen. Deze regeling blijkt zeer populair: er zijn in het eerste halfjaar van dit jaar meer dan 50.000 motorrijtuigenbelastingvrije auto's verkocht.

Lees hier wannneer een auto vrijgesteld is van wegenbelasting en BPM.



Dit artikel is gepubliceerd in 2010. Informatie in dit artikel is daarom mogelijk verouderd.

Schone auto behoudt fiscale voordelen

Reacties
theo schreef op 13-09-10 19:02

veel mensen kopen nu een diesel,die ze anders nooit zouden kopen: als ze dit voordeel weer weg halen komen veel mensen in de problemen met het duurder tarief.niet eerst de mensen lekker maken,en dan toch weer belasting heffen
 
Jan schreef op 20-10-10 10:21

Prima. Dat kunnen ze toch zelf wel zien aankomen. En dan weten ze hoe het voelt om eens te betalen voor een echte auto!
 
J van Gelder schreef op 08-11-10 15:53

regeringen zijn onbetrouwbaar ergens in de tijd een grijs kenteken als geel te behandelen,
spaarbewijzen aan TOONDER ongeldig te verklaren en zo kunnen we nog doorgaan. Wees alert op de onbetrouwbaarheid van een regering
 
JC te B schreef op 09-11-10 14:37

Een leuke bijkomstigheid: De CU de partij die dit ND veelal leest heeft de bestaande oldtimer regeling om zeep geholpen! Dus met het ND heb ik niet zoveel! En nu weer zo\'n vaag verhaal..Hoe serieus moet ik dit ND nemen?
 
Bart schreef op 18-11-10 22:11

Ach, het zal wel als zovele subsidieregelingen gaan. Als het te veel kost of het potje is op wordt het vanwege groot succes afgeschaft.
Trouwens oldtimer regelingen blijven bestaan, alleen heeft het kabinet besloten dat auto\'s van na 1987 niet meer als oldtimer aangemerkt gaat worden.
 
Bart schreef op 18-11-10 22:12

Ach, het zal wel als zovele subsidieregelingen gaan. Als het te veel kost of het potje is op wordt het vanwege groot succes afgeschaft.
Trouwens oldtimer regelingen blijven bestaan, alleen heeft het kabinet besloten dat auto\'s van na 1987 niet meer als oldtimer aangemerkt gaat worden.
 
Robin (beheerder) schreef op 22-11-10 17:01

Joep,
Indien u het niet eens bent met een reactie, hebben we daar een "rapporteerknop" voor (de gele driehoek met uitroepteken naast elke reactie). Dit soort taal wordt niet getolereerd. Uw reactie is verwijderd.
 
ger schreef op 26-11-10 14:58

ik denk er serieus over na om er een te kopen,maar wie garandeert mij dat deze regeling standhoudt.
 
Robin (beheerder) schreef op 28-11-10 10:52

Ger,
Niemand kan in de toekomst kijken. Het nieuwe kabinet wil deze regeling zeker tot 2013 in stand houden, maar 100% zeker is dat niet. Als u echter nu een wegenbelastingvrije auto koopt, bent u er in ieder geval zeker van dat u geen BPM hoeft te betalen en daarnaast, hoe eerder u een wegenbelastingvrije auto koopt, hoe langer u van de regeling geniet.
M.v.g.
 
John schreef op 15-12-10 19:37

Helaas is de Nederlandse regering altijd slecht in het nuanceren van regelingen. Het is te verwachten dat als een grens wordt gesteld iedere fabrikant ervoor gaat zorgen dat hij deze grens haalt. Een echte uitdaging zit in het bijstellen van de grens zodat enerzijds de fabrikanten worden uitgedaagd om nog meer hun best te doen en anderzijds straks niet alle auto\'s belastingvrij zijn en de regeling inderdaad wordt afgeschaft. Dan zijn we namelijk weer terug bij af en zullen de zuinige en schone auto\'s ook niet meer worden gekocht.
 
Jan Hendrik Oostveen schreef op 29-12-10 20:05

Naar mijn mening is dit een regeling van de regering om op termijn de benziene prijs op te trekken daar het kilometer rijden is mislukt, we zullen een verschuiving zien gebeuren van de kosten van het auto rijden.
 
ino schreef op 07-01-11 16:23

heb jarenlang van het grijze kenteken genoten heb nu een zuinige auto dus geen wegenbelasting
gaan ze het veranderen hebben we weer genoten van deze korting.
maaaaar wat denken jullie van de bpm voordelen die kunnen ze niet meer veranderen als je deze hebt
dus niet teveel zeuren maar genieten als het kan .
 
Marnix van Raan schreef op 19-01-11 11:03

Ja geniet van de voordelen zolang het kan wij zijn erg gelukkig met de belasting voordeel die we kregen op onze nieuwe BMW 1 serie die we met een zeer goeie service gekocht hebben bij http://www.bmw-1serie.nl/

[red:] BB code verwijderd.
 
D.Roodnat schreef op 15-03-11 12:42

Wij hebben bijna drie jaar geleden een golf+ gekocht met een uitstoot van 109gr/km, puur voor de zuinigheid. Wij betalen €110/mnd wegenbel. netzoveel als iemand die 2x zoveel uitstoot echter €110 meer dan wanneer er 14gr/km minder uitgesoten wordt, rechtvaardig? een geleide schaal naar uitstoot lijkt mij beter, of een wegen- belasting component in de brandstof, of een combinatie hiervan
 
E. Reygersberg schreef op 19-03-11 18:44

Ik heb een week geleden een C1 gekocht (Automaat )die volgens de verkoper wegenbelasting vrij was !Deze C1 heeft 109 gr uitstoot CO2.Maar ik kreeg een aanslag van de RDW om wegenbelasting te betalen!?? Hoe kan dit
 
Rick Hol schreef op 20-03-11 02:42

Die BPM ( Beatrix profiteert Mee) belasting dient geheel te verdwijnen, nu ze toch ceremonieel gaat worden.
 
mick schreef op 06-04-11 12:41

hoelang duurt het dat ze elkaar de hersens inslaan voor een parkeerplekje?,he die betaald geen w.b.maar staat wel op "mijn"plekkie,ik heb wel voor de weg betaald,kijk dit ga ik wel vooral in de grote steden verwachten!!!!trouwens ik betaal al 45 jaar W.B en vindt deze regeling klote!!oneerlijk!
 
Rien schreef op 15-04-11 16:36

Vanmiddag gekeken naar een Opel Corsa, belastingvrij, waar je anders 253,- euro per kwartaal voor betaald en nu niets. Wat ik mij afvraag is hoeveel van die "belastingvrije" auto's er na 2013 te koop staan als blijkt dat deze regering deze regel schrapt? Staat daar wel eens iemand bij stil? Reageer je dan nog zo als bovenstaande reactie's: ik heb lekker van die regeling genoten terwijl de dagwaarde van je huidige auto keldert omdat niemand een dure diesel wil hebben? Ik denk hier toch even over na...
 
Harry schreef op 27-04-11 01:37

Ik rij al jarenlang diesel em heb altijd meer dan 100 euro wb betaalt.Nu heb ik de opel corsa ecoflex.Voor mij is het zo dat ik geen bpm betaal,geen wb en hij is ook nog eens veel zuiniger.
Tel alles bij elkaar op en je bespaart over 2jaren al genoeg om daarna nog 8 jaar wb te betalen,mocht het zover komen.Dus mensen kom waar hebben we het over.Dieselen maar,is toch al vele malen sterker dan benzine.
 
Pijl schreef op 29-05-11 23:17

Correctie: Oldtimers zijn of worden alleen nog wegenbelastingvrij wanneer de "eerste in gebruikname" vóór 31 december 1986 is geweest.
En ja, deze overheid bewijst continue dat in Nederland regeren niets met vooruitzien te maken heeft. Behalve dat er domweg geen rekening gehouden is met de grote toeloop op wegenbelastingvrije auto's wordt er gewoon keihard gelogen over de cijfers. De economie in dit fiscaal verkrachte land komt bijna tot stilstand als het aan onze politici ligt. Niemand die kan inschatten hoe iemands financiën erbij staan over een paar maanden. Een dergelijk schofterig besluit hebben ze al eens eerder genomen toen ineens besloten werd dat er voor dubbelcabine's die particulier gebruikt werden het volle pond betaald moest worden. Eerder hadden die oetlullen in Den Haag vezonnen dat de ramen geblindeerd moesten worden van mijn bedrijfsauto (hoezo veiligheid ?) Daarna moest ineens het dak verhoogd worden.
Nooit en te nimmer zal men iets leren in Den Haag. Eens verslaafd, altijd verslaafd aan belastinginkomsten.
 
Albert schreef op 01-06-11 21:12

Regeren is vooruit kijken. Dit geldt ook voor het instellen van belastingvrije auto's. Het zijn toch meest mensen die een kleine portemonaie hebben. Mensen met veel geld koopen echt wel een grotere auto. Komt er verandering in het belastingvrij rijden, begin dan eerst de zwaardere auto's met veel meer uitstoot te balasten en eventueel de nu belastingvrije auto's met een klein percentage te belasten. Bij regeren weet je toch wat je doet en neem je beslissingen die voor langere tijd gelden, minstens 5 tot 10 jaar. Ik verwacht toch dat er verstandige mensen over zullen beslissen. Men weet van te voren wat de uitkomst zal worden van het instellen belastingvrij autorijden. Dit kan niet zomaar terug gezet worden.
 
Marc schreef op 29-06-11 13:19

Sorry Albert, maar ik vind dit wel erg kort door de bocht.
De belastingvrije auto's worden nu aangeschaft door mensen met wat meer geld. Het betreft bijna altijd een nieuwe auto. Ik ben genoodzaakt een tweedehands te kopen.
Komt nog eens bij dat ik voor mijn 14 jaar oude caravannetje een grotere auto heb. Ik reis heel veel met OV en maak weinig kilometers. Jij vind dat ik meer moet gaan betalen? ik vind dat je belast moet worden op basis van gebruik van de weg (wegen belasting!)
 
louis schreef op 21-07-11 21:30

sorry; (wegen belasting)kies ik liever voor kilometerheffing dan betaald de echte vervuiler,voor het gebruik van de weg en dan voor alle auto's ook die 25 jaar of ouder en geen uitzonderingen zoals nu.
 
Ahmet Oncu schreef op 07-08-11 02:12

ik heb een vraag ben op zoek in Duitsland naar Smart fortwo diesel 799 cc ziet onder de co2 uitstoot is 90 gram moet ik hier voor een BPM bedrag betalen ja of de nee wil ik graag weten

Deze auto is in nederland op dit moment belastingvrij

Vriendleijek Groet,
A.Oncu
 
Ferry schreef op 11-08-11 19:29

Volgens mij betaal je in duitsland zoiezo geen BPM dus zal je dat moeten uitvechten met de RDW als je de wagen invoerd en dan betaal je normaal BPM naar waarde dus als het een schone (lees Groene ) auto betreft zal je dus ook geen BPM hoeven te betalen
 

Plaats reactie

Naam:


Reactie:


Reageren

- Reageren alleen onder eigen naam;
- Geen persoonlijke gegevens in reactie plaatsen;
- Reacties moeten over het onderwerp van het artikel gaan;
- Maak gebruik van correct Nederlands taalgebruik;
- Geen spam;
- Respecteer andere bezoekers.
Door te reageren verklaart u de algemene voorwaarden gelezen te hebben en ermee akkoord te gaan.