Elektrisch rijden in 2011: de vergelijking

img
23-10-10 In december van dit jaar komen er meerdere elektrische auto's in de showrooms te staan. Zowel Citroen, Peugeot, Nissan als Mitsubishi brengen hun eerste elektrische auto op de markt voor het grote publiek. Hoewel de auto's weinig van elkaar verschillen qua prestaties, zet Autozonderwegenbelasting.nl de prestaties en belangrijkste specificaties op een rijtje zodat u deze gemakkelijk kunt vergelijken.

Citroen C Zero
Citroen C Zero De C Zero heeft een accu waarmee een afstand van maximaal 130 kilometer mee afgelegd kan worden. De accu kan aan het gewone stopcontact opgeladen worden. Het duurt ongeveer 6 uur, voordat deze voor 100% is opgeladen. Als de accu aan een zogenaamd 'snellaadstation' wordt opgeladen, duurt het een half uur om hem tot 80% op te laden. De C Zero is prima geschikt om op de snelweg te rijden. Bang voor een snelheidsboete op de snelweg hoef je straks niet te zijn: de topsnelheid is 130 km/h.

Mitsubishi i MiEV
 Mitsubishi i MiEV De I MiEV (Mitsubishi innovative Electric Vehicle) heeft een grotere actieradius dan de C Zero, namelijk 160 kilometer op een volledig opgeladen accu. Verder wijkt de i MiEV weinig af van de C Zero (behalve op uiterlijk dan). De i MiEV heeft ook een topsnelheid van 130 km/h en is net zo snel opgeladen als de C Zero. Wat de i MiEV echter onderscheidt, is de ligging van de accu. Deze ligt namelijk onder de vloer, waardoor de i MiEV een prettige wegligging heeft.

Peugeot iOn
 Peugeot iOn Behalve de C Zero komt er nog een elektrische auto uit Frankrijk: de Peugeot iOn. Net als de C Zero heeft deze auto een actieradius van 130 kilometer. Het duurt slechts 6 uur om de accu volledig te kunnen opladen. Uiteraard is ook de iOn geschikt om aan de snellader opgeladen te worden.

Nissan Leaf
 Nissan Leaf Nissan is de laatste van de grote partijen die dit jaar nog een elektrische auto op de markt brengt. Net als de MiEV heeft deze een actieradius van 160 kilometer. De topsnelheid van deze auto ligt op 140 km/h. LeasePlan heeft al laten weten dat de Leaf te leasen zal zijn.


Nog even in het kort:
Citroen C Zero
Actieradius: 130 km/h
Topsnelheid: 130 km/h
Thuis opgeladen in: 6 uur
Vanafprijs: 29.990,-*
Peugeot iOn
Actieradius: 130 km/h
Topsnelheid: 130 km/h
Thuis opgeladen in: 6 uur
Vanafprijs: 29.550,-*
Mitsubishi i MiEV
Actieradius: 160 km/h
Topsnelheid: 130 km/h
Thuis opgeladen in: 7 uur
Vanafprijs: 32.830,-*
Nissan Leaf
Actieradius: 160 km/h
Topsnelheid: 140 km/h
Thuis opgeladen in: 8 uur
Vanafprijs: 32.839,-*
* Prijzen zijn conform verwachtingen

De elektrische auto is uitermate geschikt voor woon-werk verkeer en dagelijkse boodschapjes. Gezien de meeste van deze ritjes een lage afstand hebben, is opladen niet dagelijks nodig. Uiteindelijk zult u het elektrisch rijden goed in de portemonnee voelen. Daarnaast helpt u het milieu er ook nog eens mee, omdat u geheel CO²-vrij rijdt!



Dit artikel is gepubliceerd in 2010. Informatie in dit artikel is daarom mogelijk verouderd.

Elektrisch rijden in 2011: de vergelijking

Reacties
Peter schreef op 15-11-10 15:48

De actie radius is toch echt te klein naar mijn idee. Woon werk verkeer is voor mij dagelijks een kleine 150 kilometer.
En die actie radius haal je echt niet als je meer dan 100 kilometer snelweg aflegt. Dat zou dus betekenen dat ik hem elke dag zou moeten opladen en dat ik hem ook op mijn werk moet opladen. Mijn baas ziet me al aankomen...
 
Michael schreef op 18-11-10 00:14

Geheel CO2-vrij rijden? Dacht het niet, hoe word de stroom opgewekt dan niet alleen door windmolens. Daarnaast het produceren van accu's is meestal geen natuur vriendelijke aangelegenheid.
 
Michael schreef op 18-11-10 00:14

Geheel CO2-vrij rijden? Dacht het niet, hoe word de stroom opgewekt dan niet alleen door windmolens. Daarnaast het produceren van accu's is meestal geen natuur vriendelijke aangelegenheid.
 
Martijn schreef op 07-06-11 13:38

@Peter. Jahoor, uw werkgever ziet u prima aankomen. Elke dag je auto opladen bij de baas is voor iedereen goedkoper dan €0,19 per kilometer vergoeden... ;)
 
Martijn schreef op 07-06-11 13:41

@Peter. Koop een Tesla. Actieradius volgens het boekje 350 km. In de praktijk rijd je verder dan de aangegeven actieradius. 500 km is al gezien. :)
 
ton de Zeeuw schreef op 17-10-11 14:58

Al eens gekeken naar de Teasla model S?
Actieradius van 300 to 500 km....
 
francis de vos schreef op 07-11-11 14:47

ja, zal dan wel zware porte monnee mogen hebben voor de tesla
leaf is momenteel beste voor zijn geld,volgens zijn grootte ,afwerking en rijstijl, haalt 160km/u en radius van 200km zelfs, afhankelijk van uw rijstijl en gadgets(hifi,airco enz..)
trouwens je kan hem quickcharge geven in 20 min en 80% heropgeladen tijdens middag pauze of na werk.
trouwens binnen 1j is er al veel veranderd(langere rijafstand, meer oplaadpalen enz...
 
Tom schreef op 28-12-11 06:01

Electrisch rijden is leuk zo lang je de stad niet uit komt. Eerst maar die capaciteit van de accu's omhoog voor het een serieus alternatief wordt. (Probeer maar eens naar zuid frankrijk te rijden met een actieradius van nog geen 150 km ;-) )
 
Alexander schreef op 18-04-12 01:16

Ik vraag mij ook af, waarom Tesla niet hierboven vermeld staat? Hij is wel duurder maar is eveneens superieur in alle aspecten, tegenover de genoemde modellen.
 
geert van oosterwyck schreef op 06-08-12 23:00

de tesla langs alle zijden aan het bekijken geweest, laat ons ff wachten tot ze daadwerkelijk op de baan komen ,ok? schrijven dat ze een actieradius hebben van 450 km is wel makkelijk,laat ze het eerst maar eens bewijzen,afgesproken? amerikane zijn meesters in de fantasie,als renault een kangoo met alle middelen van de wereld 170 km ver krijgt, dan vraag ik me af wat het geheim is van de amerikanen die met dezelfde technologie 3 keer verder geraken(op papier)
 

Plaats reactie

Naam:


Reactie:


Reageren

- Reageren alleen onder eigen naam;
- Geen persoonlijke gegevens in reactie plaatsen;
- Reacties moeten over het onderwerp van het artikel gaan;
- Maak gebruik van correct Nederlands taalgebruik;
- Geen spam;
- Respecteer andere bezoekers.
Door te reageren verklaart u de algemene voorwaarden gelezen te hebben en ermee akkoord te gaan.